Fel-analys i Umeåenkät – fel-beslut av ny förskole-modell – fel om nyttjande av torg – svarsalternativ har 1=bra – 5=dålig – 14 av 100 förskolor deltog…

Uttalande i Folkbladet 24/5 av förskoleansvarig i Umeå kommun:

”Vi har tittat på hur man nyttjar de gemensamma ytorna och sett att de nyttjas ganska lite”

Men i en kommunkät till rektorer som ligger till grund för reviderat funktionsprogram och hela finns på min blogg, se

https://blogg.vk.se/umeas-basta/2021/06/30/lekkorridor-utanpaliggande-staltrappa-brant-ej-barnsaker-gemensam-entre-trangsel-svar-som-negligeras-i-ny-forskolemodell/

står

2.Har förskolan gemensamt torg?

Svar: 11 ja, 4 nej.

Nyttjandegrad torg: 2,5 tim/dag i genomsnitt.

Men detta är inte ”ganska lite”, snarare tvärtom, ganska mycket,

då man måste se hur stor del av dagen barnen är inomhus. Räknat på 07.30 – 16.30, dvs 9 timmar och 3-4 tim utomhus så är det 5-6 tim man ska jämföra med. Ta även bort vilan (mest de yngsta),

Oräknat frukost, lunch och mellanmål, blir nyttjandet kring 40-50 %, dvs flitigt nyttjande.

Och en fråga tidigare om gemensam matsal, ofta i torg bekräftar högt nyttjande. Verkar som den statistiska analysen brister en hel del.

6.Har förskolan gemensam matsal? 

Svar: 10 ja, 4 nej.

Nyttjandegrad matsal: 4,5 timmar/dag i genomsnitt

Se också fråga 6

6.Hur fungerar gemensamma kapprum och barnentréer? 1=bra, 5= dålig

Svar: 1 – 1 st, 2-3 st, 3–3 st, 4–4 st, 5 – 3 st.

Att 1 är ”bäst” och 5 ”sämst” går tvärtemot vedertaget vid sifferbedömning.

Så gemensamma entréer anser 7 av 14 = 50 % som ”dåligt” och 4 av 14 som bra =  30 %

Och kommentar: Gemensam entré på förskolan kan medföra att det blir trängsel vid in- och utgång.

MEN, se nedan för förskolemodellen Kålmasken: gemensamma entréer, ingen gemensam matsal eller ”lektorg”, TVÄRTEMOT en rimligare analys av enkätresultaten med rektorerna.

14 förskolor av drygt 100 i Umeå kommun är dessutom ganska litet underlag…

Om torget ligger långt från avdelningen så nyttjas det i låg grad.

Så är en kommentar i enkätsvaren, och i min campusmodell som gav Professorn Campus (8 avd 2 plan) var närheten viktig och lika nära, syns i mittenritningen härunder.

Men ovan t v är Böle förskola (med i funktionsprogrammet) där två avd/plan har längre till torg än de andra två.

I mitten Kålmaskenritningen utan torg, men med annat ”torg” av groventréer ihop och en majoritet är emot och ”blir trängsel vid in- och utgång”, se fråga 6. ovan

T h utvecklad campusmodell i en atriumidé med fler in/ut – nära även från utemiljön…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.