Elektrifiera järnvägen mellan Hällnäs och Storuman

elektrifieringIgår genomförde vi kollektivtrafiksutskottet i regionen. Vi fick riktigt positiva nyheter då strukturfonden nu öppnar upp för att även kunna finansiera elektrifiering av järnväg.

Vår målsättning är att elektrifiera hela sträckan mellan Hällnäs-Storuman etappvis. Det skulle innebära en stor satsning på mötesstation i Åmsele under 2018-2019 samt elektrifiering Hällnäs-Lycksele till en kostnad av 160-220 miljoner kronor och Lycksele -Storuman för 290-420 miljoner kronor.

Dagens problemet är att dieseldrift är mycket dyrt och att det krävs dubbla system eftersom all trafik- såväl persontrafik som gods- på banan ingår i större system där eldrift är basen.

Vi har nu inlett en process för strukturfondfinansiering. Det finns medel i fonden för projekt som ska vara slutförda 2020-21. Vi vet att såväl den regionala som den nationella transportplanen fastställs under 2018 och att Trafikverket i grunden är positivt inställds till projektet.

Detta är ett mycket viktigt projekt att flera anledningar, lokala såväl som regionala och nationella. Ni som läser min blogg vet att jag brinner för att förstärka den öst-västliga transportkorridoren. Från Ryssland, via Finland och Vasa genom Umeå och Västerbotten vidare till Mo i Rana  och Narvik.

Det är viktigt att vi griper denna möjlighet nu, om vi inte tar chansenriskerar vi att det dröjer många år innan nästa möjlighet till finansiering kommer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.