Infrastrukturpropositionen presenterad

imageIdag presenterade infrastrukturminister Anna Johansson (S) och klimatminister Isabella Lövin (MP) propositionen ”Infrastruktur för framtiden – innovativa lösningar för stärkt konkurrenskraft och hållbar utveckling”. Propositionen innehåller inriktning och ekonomiska ramar för satsningar i transportinfrastrukturen för planperioden 2018–2029.

Den ekonomiska ramen föreslås uppgå till 622,5 miljarder kronor, vilket är drygt 100 miljarder mer än nu gällande plan. Det innebär en satsning på drift och underhåll men också på nyinvesteringar.

Propositionen är en inriktnings proposition som ger de ekonomiska ramarna. Först efter att riksdagen beslutat om propositionen kommer arbetet med själva åtgärdsplaneringen att påbörjas. Det innebär att det i propositionen inte finns utpekade objekt eller åtgärder som ska prioriteras, detta kommer först i Trafikplanen under 2018. Inför den nya nationella planen kommer Trafikverket att göra nya prognoser som de genom propositionen får riktlinjer till. T ex så ska såväl arbetspendling och utökade arbetsmarknadsregioner som näringslivets behov beaktas. Godstransporter ska ges lika stark tyngd som persontrafiken mm .

De transportpolitiska målen är utgångspunkten i propositionen och ska säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. Transportsystemet är en grundförutsättning för tillgänglighet till bland annat jobb och bostäder i hela landet. Näringslivets konkurrenskraft bygger på tillförlitliga transporter, inom Sverige och genom länkar med resten av världen. Förslagen i propositionen möjliggör målsättningarna om en omställning till ett fossilfritt välfärdsland, ett Sverige som håller ihop, ett ökat bostadsbyggande och förbättrade förutsättningar för näringslivet.

Järnvägen är en central del i propositionen, bakgrunden är att regeringen ser en ökad efterfrågan på transporter på järnväg, både gods- och persontranposter. Vi vet att järnvägen är eftersatt samtidigt som behov och förväntan på investeringar är stort. Nästan alla remissinstanser i arbetet med infrastrukturpropositionen har nämnt att investeringar i järnväg är viktigt.

Regeringen riktar ett särskilt fokus mot näringslivets transporter. Att godsets framkomlighet är en prioriterad fråga är tydligt i förslaget så även regeringens ambition att en större andel av de långväga godstransporterna ska gå på järnväg och via sjöfart.

Det är även oerhört viktigt att propositionen innehåller skrivningar om vikten av transporter i den öst-västliga riktningen. Vårt arbete med Midway Alignment och färjetrafiken mellan Umeå och Vasa är en viktig investering för de öst-västliga transporterna

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.