Gränsöverskridande samarbete är vägen framåt!

Den 20 maj 1948 grundades rederibolaget Vasa/umeå AB med ångfartyget S/S Pörtö. Det hade gått några turer innan men -48 blev det en linje.

På den tiden ställdes trafiken in på vintrarna på grund utav tjocka isar. Under andra världskriget plogades en vinterväg över kvarken.

Lika viktigt som då så är det nu att transportera gods och hålla med persontrafik mellan Umeå och Vasa.

När vi fick det tråkiga beskedet om konkurs av RG-line provade vi upphandla privata rederiföretag åtta gånger utan ett enda intresse från branschen.

Det offentliga klev då in. Vasa och Umeå skapade ett eget rederibolag och vände resenärsantalet från botten på ca 50 000 resor till nu över 200 000 om året.

Att nu kunna konstatera att första modulen av ca 50 moduler totalt är ihopsvetsade för den nya Kvarkenfärjan är både glädjande och högtidligt då det fanns många inom näringen som inte trodde på projektets framgång.

Som ett av många exempel var färjeinvesteringen ett starkt argument när Komatsu skulle fatta beslut om bygge av ny fabrik. Vi kunde garantera att deras nya maskiner skulle kunna transporteras över Kvarken med våra nya färja.
*
Vi ska värna mellanfolkligt samarbete, vi ska värna universiteten, vi ska värna specialistsjukvården och näringslivets transporter mellan Umeå och Vasa och där har vi ett ansvar som vi nu reser oss mot.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.