Bluetooth i bilhjulet?

Man lär så länge man lever har jag än en gång påmints om. Efter byte från sommarhjul till vinterhjul inträffade en märklig sak med vår bil. Fler än jag torde ha stött på samma fenomen. Jag vill ändå berätta om det här.

Bilen är tämligen ny och försedd med elektronik som jag uppenbarligen ännu inte hunnit bekanta mig med och som jag heller inte kunnat läsa om i instruktionsboken.

På väg till Umeå dyker en varningstext upp, som säger ungefär så här: ”Kontrollera lufttrycket”. Vi fortsatte färden mot med något reducerad fart (”pumpen” vid Statoil var ur funktion). Vid OK på Tallparken pumpade jag alla hjul med litet drygt 2 – vad nu sorten må vara. För stressad för att ta fram instruktionsboken. Varningen fortsatte lysa. Det gjorde den även vid nästa pumpning, där däcken fick det lufttryck som krävdes enligt instruktionsboken. Inte heller det hjälpte.

Jag uppmanas fortfarande att ”kontrollera lufttrycket”!

Nu har jag ringt kundmottagningen, där bilen köptes. Där får jag veta att systemet är programmerat  för att övervaka lufttrycket på sommardäcken, men inte på vinterdäcken! Varför jag inte fick en liknande varning när jag lade på vinterdäcken i fjol höst, kunde man inte förklara. Varningen måste jag stå ut med tills dess jag byter tillbaks till sommarhjulen till våren.

Men mest intressant är ändå svaret på min fråga, hur i all sin dar bilens elektroniska system kan känna av lufttrycket i däcken. Så här är det. I varje hjuls ventil sitter en givare som kommunicerar med bilens ”datasystem”. Jag frågade inte, men min egen gissning är att kommunikationen fungerar genom Bluetooth. Nu vet jag det och tycker förstås att Mazda borde ha informerat mig om det i samband med bilköpet.

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.