Elcyklarna

Jag läste några kritiska synpunkter I Facebook beträffande det föreslagna statliga stödet till den som tänker köpa en elcykel. En del av dessa synpunkter blir utgångspunkten i detta inlägg.

Först måste jag erkänna att till en början helt ställde mig bakom kritiken och det inte bara för att den kom från en klok och omdömesgill person. Men nu ser jag kritiken på ett annat sätt. Jag citerar en del av hens inlägg här:

”…Jag tänker på elcyklarna där skattebetalarna nu ska betala en fjärdedel, upp till 10 000 för de riktiga flaggskeppen.
Kan jag betala upp till några tiotals tusen för en elcykel tycker jag att jag ska stå för det själv. Grannen som inte längre kan cykla, eller inte har råd att köpa en, borde slippa betala till min. De pengarna skulle regeringen ha sparat till morgondagen.”

Nu ser dock ingen skillnad i sak mellan den statliga subventionen vid köp av miljöbilar. De som kan lägga ut flera tusen på att köpa en ny miljövänlig bil, något som ”grannen” inte kan göra av ekonomiska skäl och dessutom saknar hen körkort. Hen borde inte behöva vara med och betala en del av min om jag skulle köpa en sådan bil.

Jag avstår från att bedöma eventuella skillnader i miljövinster mellan de båda alternativen, eftersom jag inte kan göra den bedömningen. Frågan är om någon alls kan görs det.

6 kommentarer

  1. Marcel

    Bidrag är många gånger till för att stimulera teknikutveckling och eller att stimulera stadsutveckling. I fallet med eldsjälar så är folkhälsoaspekten en viktig faktor. Mer än 50% AV BILRESORNA I Sverige är under 5 km. Förutom idag, alldeles lämpliga att färdas på cykel. En övergång från bil till cykel till dessa kortare resor skulle betyda oerhört mycket för folkhälsan.

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Men förslaget är ju dumt och rent av ”idiotiskt” enligt en f.d. riksdagsman (M)! Och jag förstår att vi borde cykla mer och det med er grannar som förebild.

  2. Jan Nilsson

    Tackar för citatet och omdömet. ;-)
    Subventioner med direkta pengainsatser brukar oftast ställa till någon sorts problem, ibland stora. Inte sällan ökas vinsterna i berörda branscher på ett konstlat, dopat vis. Den här cykelmiljarden känns väldigt felriktad med tanke på övriga behov idag och i morgon.
    En skillnad på cykeln och bilen kan vara att elbilarna har svårare ”att ta sig in” och förmodligen är mer miljövänliga än fossilbilarna, beroende på batteritillverkningen och elproduktionen. I Sverige är elen ren, definitivt inte överallt. Jag har inget emot elcyklar, men där vet vi att de inte är lika miljövänliga som trampcykeln. Kan några i städerna ofta lämna bilen om man har en elcykel blir det förstås en viss vinst. Eftersom man ändå tjänar så mycket på det behövs inte subventionen.
    Så, jag vidhåller min synpunkt. Det ska inte stoppas in skattepengar vid köp av kapitalvaror. Absolut inte i framgångsbranscher. Blir förvånad om inte elcykelpriserna är högre här än i grannländerna om ett år.

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Tack för kommentaren. Noterar bara att du är emot att skattepengar inte ska få användas vid köp av kapitalvaror (som t.ex. miljövänliga bilar).

      • Jan Nilsson

        Nu var det kapitalvaror, subventioner har en förmåga att störa fungerande marknader var de än uppträder. Men används förstås där de finns.
        Notera inte bara detta med kapitalvaror. Fundera på helheten. Är det här en vettigt använd miljard? För var och för vilka? Det blir trångt på söders dåliga cykelvägar. Det är nog där som mycket av våra cykelpengar hamnar.

    • Petter

      Det blir väl som med ROT ,priserna för arbetet ökade och hantverkaren började lägga mtrl som arbete. Fick frågan 2 ggr om han skulle göra så, nej sa jag och du kommer inte hit och gör nåt mer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>