Epostikett

Alla torde känna till begreppet "Netikett" och försöker efter bästa förmåga också visa gott uppförande på Internet. Nyligen blev jag i detta forum f.ö. upplyst om att jag personligen inte uppför mig väl på Internet, ja t.o.m. inte ens som en människa!

Nu vill jag mynta ett nytt och hemgjort begrepp, nämligen "Epostikett"! Genast vill påpeka att det utgår från mitt och andra gamla stötars envishet att kalla elektronisk post för e-post och alltså inte mail eller mejl. Epostikett är en underavdelning av Netikett och en avdelning som alltför många tycks ha hoppat över i sin "nätutbildning".

Min fru och jag är eniga om mycket och i allra högsta grad är vi det också när det gäller folks sätt att hantera sin e-post, detta välsignade kommunikativa hjälpmedel som så många nu har tillgång till. Genom att ta med henne vill jag bara visa att jag inte är helt ensam i min uppfattning.

För att få godkänt i ämnet Epostikett, måste man omfattas av en grundläggande kunskap och övertygelse, nämligen att alltid svara på e-brev. Undantag finns förstås. Spam skall man t.ex. inte besvara. Inte heller skall man besvara e-brev med diverse erbjudanden, som liknar spam till sitt syfte och innehåll. I övrigt skall man göra det.

T.o.m. rena skällsbrev eller brev från personer som man inte alls vill ha att göra med skall i god epostikettanda besvaras. Med några få ord gör man då klart för avsändaren att man inte längre, eller att man t.o.m. kanske aldrig har varit det, är intresserad av e-postkommunikation med vederbörande.

Mångas e-postlådor fylls med massor av e-brev och även den mest nitiske epostiketttillämparen har förståelse för att det inte finns tid för att omedelbart besvara ett inkommet e-brev. Men samtidigt är det odiskutabelt så att man nästan alltid åtminstone bör kunna ta sig tid att välja "Svara" och sedan offra mindre än en minut på något slags svar.

Till god Epostikett hör också att hämta in e-posten varje dag, vilket de allra ju också gör med sin "vanliga" post. Jag tycker att det är mycket tveksamt om man överhuvudtaget skall skylta med sin e-postadress, om man bara läser någon enstaka gång per vecka. Sådana finns.

E-postbrev når inte alltid den avsedda mottagaren Alla gånger studsar inte obeställbar e-post tillbaks till avsändaren. Så när därför svar helt uteblir, måste avsändaren ställa sig frågan varför. De tankar man då får räcker till ett helt nytt blogginlägg.

3 kommentarer

  1. Lisbet - bloggen bredvid..

    Tack Kalle!

    Jag trodde bara att det var jag som funderade på detta med hantering av mail.

    Som företagare blir jag väldigt fundersam över hur företag behandlar sin mail. Att bekräfta at de fått etc.

    Usla e-posthanterare är media och journalister. Där får du aldrig ett ÄRLIGT nej utan endast tom tystnad.

  2. William

    Hejsan. Det är William från Lill-bloggen… Jag brukar kolla på din blogg och sådär men jag undrar en grej – hur kan du ha fet text typ i början av alla inlägg?

  3. Kalle S

    Tjena bästa motorblockskokerska!
    Detb där med media… från mitt mångåriga kommunala jobb vet jag att just journalister brukar testa hur kommuner sköter sin inkommande e-post. Hittar de någon som inte öppnat och svarat på e-brevt inom rimlig tid, då kan du räkna med att de har mycket att säga. Men själva, som dessutom har skrivandet som yrke, är de djäkligt dåliga på att hantera sin e-post.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.