VK:s e-postpolicy
Nu vet jag att jag inte är ensam, som är ställer mig undrande inför VK:s e-postpolicy. Om en sådan finns, är det kanske på tiden att den ses över.
Jag har länge undrat över, hur det kommer sig att man normalt inte kan räkna med svar, om man skriver till VK via e-post. Hur man hanterar "vanliga" brev, vet jag däremot inte. Tidningar "roar" sig då och då med att skicka e-brev till olika mottagare bara för att sedan redovisa, hur länge det dröjt att få svar och hur ofta svaret helt utebliver. Tidningar borde bl.a. mot den bakgrunden vara exemplariska på att sköta sin e-post, kan man tycka.
Det är lätt att tänka sig att en tidning av VK:s storlek får mängder av e-brev via sina olika publika e-postadresser. Det gör det givetvis svårt att ge svar med "vändande post" (via "svara") på alla, men det kan inte heller vara en ursäkt för att strunta helt i dem. En tidning, i motsats till en del privatpersoner, saknar vare sig förmåga att skriva eller kunskaper att använda sitt e-postprogram.
Att bara negligera e-brev från läsare, som dessutom ofta är en mångårig prenumerant, och ibland även på sätt och vis en medarbetare i tidningen, kan inte ses som annat än ett tämligen respektlöst sätt från VK. Alla vi som bidrar med olika inlägg vill jag påstå utan tvekan är en kår av medarbetare i tidningen. Och som också bör behandlas som sådana!
På min förra arbetsplats, kommunledningskontoret hos Vännäs kommun, sågs det som en självklarhet att alla inkommande e-brev snarast skulle besvaras på ett eller annat sätt. Samma självklara regel tillämpas på kommunens vård- och omsorgsförvaltning.
Senaste kommentarerna