Prismärkningspsykologi

I år liksom tidigare år har jag lagt märke till något som har med olika butikers sätt att sätta pris på sina varor att göra. Vi ser sådant även i Sverige, men här används metoden klart oftare och nästan på varje liten vara. Även vi ”smarta” svenska påverkas av prissättningen i positiv riktning, positiv för den som säljer varan menar jag.

Allting här kostar några dollar och 99 cents. Om något t.ex. kostar $29,99, så luras hjärnan se ett pris under $30, vilket förstås känns billigare än om varan skulle kosta hela $30! Den smarta handeln har förstås insett det och vi kan bara känna oss dumma som går på det.

Jag såg f.ö. en annons, där man utlovade $10 i rabatt, om man handlade för ett visst belopp. Skulle man lovat $9.99, så hade det ju inte känts lika fördelaktigt.

En kommentar

  1. Peggy

    Jo, det funkar, faktiskt. Jag blir fortfarande lurad, fast jag är mycket medveten om det här knepet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.