Ett ”sjukt” tillsättningsärende

Så har då beslutet om tillsättandet av fru Ågren som omvärldsstrateg överklagats. Det var dock inte helt lätt att göra det och det av följande skäl.

Personen som hade bestämt sig för att överklaga beslutet var lyckligtvis väl medveten om vilka rättigheter hon hade. T.ex. kände hon till att alla kommunala handlingar är s.k. allmänna handlingar och offentliga i de allra flesta fall. Därför begärde hon hos kommunen att få ut bl.a. själva tillsättningsbeslutet samt en besvärshänvisning. På den begäran fick först bara ett besked om att hennes begäran hade vidarebefordrats till kommunens jurist!

Om registratorn var okunnig om vad som gäller för offentliga handlingar, hade väl det normala varit att hen frågat sin närmaste chef som ju åtminstone borde ha känt till vad som gäller. Att i stället överlåta det till juristen att avgöra frågan om handlingarnas offentliga karaktär, ger tydliga signaler om att något måste vara ”sjukt” med tillsättningen. Fanns det kanske rent av inget dokumenterat beslut och behov att dokumentera det i efterhand förelåg kanske därför?

Till sist kom ändå några handlingar, bland annat vederbörande chefs delegationsbeslut. Därmed kunde den som tänkte klaga åtminstone ange vilket beslut överklagan avsåg. Besvärstidens utgång kunde hon däremot inte räkna ut ut, eftersom den begärde tidpunkten för beslutets offentliggörande, d.v.s. datum då det anslogs på kokmmunens officiella anslagstavlor, var en sak som kommunens inte meddelade henne i sitt svar.

Utöver att ”hemlighålla” besvärstidens längd underlät kommunens även att lämna en s.k. besvärshänvisning, som vederbörande också hade frågat efter. En sådan skall f.ö. nornalt följa med ett beslut, när någon ber om det och dessutom så tydligt visar att avsikten är att just överklaga beslutet. Kommunen skall genom den tala om vart överklagan skall sändas.

Kommunens jurist har ännu inte besvarat ett e-brev från den som nu överklagat det aktuella beslutet. Denna absoluta skyldighet måste juristen känna till, men har av något skäl negligerat den här gången.

För mig är det helt uppenbart för det första att tillsättningsbeslutet inte tål en granskning och för det andra att kommunen försökt så gott den kunnat att försvåra för den person som velat och nu också har överklagat beslutet.

7 kommentarer

  1. ThisOnesForThePeople

    Tack för att du berättade! Funderade själv att försöka få ut handlingar men förstod snabbt att det skulle bli en del jobb. Duktig tjej du nämner. Kunde inte läsa artikeln på folkbladet men du sammanfattade processen bra. Det är viktigt att vi inte glömmer detta, särskilt nu i tider med budgetdiskussioner osv som lätt kan ta frågan från rampljuset. Det ska bli intressant att se vad som händer och som Less skrev kan den vägen bli nödvändig, och kanske borde bli. En rejäl granskning kan även visa att om oegentligheter skett, har det bara skett en gång eller är det något som satts i system? Åtminstone jag blir lite orolig.

  2. Maggan

    Du har fått många av oss att vakna upp och inse vad det är som händer i Umeå kommun. Detta är väl ändå DROPPEN!!!
    När ska vi få en förklaring från beslutsfattarna i detta ärende i media eller pressen? Väldigt vad tyst det är.

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Man har tydligen ändrat ordstävet till att bli ”Tiga är guld och tala är silver”. Men inte ens silvret ger dem anledning att tala.

    • Nisse

      Det är jätteviktigt att vi väljare inte glömmer denna maktfullkomlighet. Vem annan, kan missköta sitt jobb och bli sparkad och sen få ett välbetalt jobb i Umeå kommun? Då måste man ha kontakter med ledningen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.