Skärpning landstinget!

Sedan ett par dagar har jag engagerat mig i en fråga som rör utlämnande av patientjournaler hos Västerbottens läns landsting. Svårigheterna att få information i denna fråga är bakgrunden till detta inläggs rubrik.

Den person som uppgavs ha en viktig uppgift i sammanhanget svarar inte i telefon och har heller bemödat sig om att lämna något meddelande om varför han inte gör det. Personen ifråga är avdelningschef och jurist. Han bryr sig heller inte om att svara på e-brev, en skyldighet som han ju har och som han också borde känna till utifrån sin tjänst och sin utbilding som jurist.

3-4 gånger har jag jag ringt landstingets växel, 090-785 00 00, och där bett att bli kopplad till någon som kan svara på några allmänna frågor kring just detta med utlämmande av sjukjournaler. Varje gång har den stackars telefonisten fått mig att inse att växeln inte har någon uppgift om vart de skall koppla samtal med sådana frågor. Man har dock mycket vänligt försökt hjälpa mig men utan framgång. Det har man gjort, trots att jag nog inte kunnat helt dölja mitt missnöje över detta.

Man har som bekant nästan alltid rätt att ta del av sina journaler och ibland även närståendes journaler. Denna möjlighet tycker dock inte landstinget är så viktigt att man underlättat för växeln att koppla den som ringer till rätt tjänsteman.

9 kommentarer

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Det gäller en hel journal men det viktiga för mig nu är att landstinget inte har delgett sökanden ett formellt riktigt beslut i ärendet, något som ju behövs för att kunna göra en överklagan hos Kammarrätten i Sundsvall. Den som håller i liknande frågor är oanträffbar och det är även hans sekreterare!

  1. Mats J

    Svårt att förstå hur man kan neka att lämna ut journalen med tanke på bakgrunden i detta fall. Maktmissbruk?

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Jag tror inte att det någon form av maktmissbruk. Det kan mycket väl vara så att sekretesskäl gör att journalen inte kan lämnas ut. Vad jag är ute efter är i stället den helt oacceptabla rutin som landstinget förefaller tillämpa.

  2. Hans-Inge Smetana

    Ja du Kalle. Verkar som att vi jagar samma person eller har liknande ärende. Man är inte förvånad men inte desto mindre besviken. Vi betalar ju ganska hög landstingsskatt. När ska man bli bemött som man borde i det allmänna?

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Den här frågan har nu blivit ett ”stort” ärende för mig och jag tänker inte ge mig förrän jag nått någon slags klarhet. Vår kommuns rutiner är ett föredöme som landstingets med sina så många fler experter borde ta efter. Jag återkommer med stor säkerhet i frågan.

  3. Lena Olsson

    Det är ett allvarligt demokratiproblem när tjänstemän missköter sitt ämbetsmannaansvar. Till slut måste man vända sig till JO…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.