Svingenmöte med M Frostvinge

Jag lovade återkomma med med den närmast otroliga berättelsen om en kommunbos möte i Svingen med kommunens egen trafikplaneringschef, Marie Frostvinge. Nu gör jag det.

En 70-årig gammal dam är ute på sin morgonpromenad. Den här gången valde hon att gå mot NUS längs Svingen. Väl medveten om den höga fart cyklister ofta har när kommer nedför backen, väljer hon att gå så nära det vänstra räcket som möjligt. Men så möter hon två medelålders joggare, en kvinna och en man. Kvinnar stannar framför den gamla damen och i det närmaste kommenderar henne att lämna den säkra placeringen närmast räcket och gå ut mot linjen mellan gångdelen och cykeldelen av bron.

Den gamla damen saknar inte skinn på näsan utan vägrar i sten att åtlyda befallningen. Den kvinnliga joggaren hänvisar då till några kommunala ”bestämmelser” som klart visar att den gamla damen faktiskt måste lämna sin position. Hon har helt enkelt gått fel och brutit mot någon kommunal bestämmelse som är helt obekant för henne. Den gamla damen vägrar flytta sig trots att joggaren nästan hotfullt närmar sig henne och talar om viken ”dålig attityd” hon har.

När den gamla damen till sist säger något i stil med: ”Hur kan ni bete er så här mot en gammal kvinna”, finner joggarna för gott att runda henne och förmodligen med en känsla av skam fortsätta sin joggingtur.

Innan jag skrivit detta, har jag surfat runt på Umeå kommuns webbplats utan att hitta några bestämmelser om hur man man skall gå på Svingen. Alla som vet hur man går längs en väg går därför på vänster sida.

Den oförskämda kvinnliga joggaren var alltså Marie Frostvinge. Hon känner naturligtvis till allt om gångtrafiken i Umeå. Hur man beter sig mot en gammal människa är däremot någott som hon saknar kunskap om. Jag tänker nu förse henne med en länk till detta inlägg, så att hon får en chans att både försvara sig och tala om, vilka bestämmelser hon referererade till.

 

8 kommentarer

  1. Marie Frostvinge

    Det var midsommardagen och jag var ute och sprang en motionsrunda. På väg utför Svingen möter jag en kvinna som går vänstertrafik på gångbanedelen. Eftersom det är högertrafik som gäller där så stannade jag och mitt sällskap av då vi mötte kvinnan och jag förklarade det, vilket även är förtydligat med målning såväl längst upp som längst ned i Svingen. Kvinnan blev irriterad/upprörd över att jag påpekade detta och hävdade att hon med ålderns rätt hade rätt att gå på vilken sida hon ville. Jag förklarade då var jag jobbade och med vad samt gav henne mitt namn och välkomnade henne att ta kontakt och att kolla fakta på kommunens hemsida. Fakta som finns under vanliga frågor och svar (http://www.umea.se/umeakommun/trafikochinfrastruktur/trafikochgator/cyklingochcykelvagar/vanligafragoromcykling.4.1a5fea8a1437b3e6e527540.html). Därefter fortsatte jag och mitt sällskap utför Svingen.

    Kan inte tycka att det var fel att informera om det. Just i Svingen händer många olyckor och därför är det är viktigt att följa trafikreglerna. Tänk tanken att en gående på väg utför Svingen råkar kliva över den vita linjen som skiljer gångbanedelen från cykelbanedelen just som en cyklist är på väg utför, konsekvenserna kan bli allvarliga.

    På en gemensam gång- och cykelbana ska fotgängare hålla till vänster i sin färdriktning, då möter man cyklisterna ”öga mot öga” och kan samspela med dem. På en delad gång- och cykelbana, exempelvis Svingen, gäller högertrafik på respektive del. Det innebär att de två trafikanter som möter varandra i motsatt riktning på respektive del gör det ansikte mot ansikte.

    Den som går utför Svingen ska gå närmast räcket på gångbanedelen. Den som går uppför Svingen ska gå närmast den vita linjen och kan då se cyklister som är på väg ned i högertrafik på sin del av gång- och cykelbanan.

    Trafiksäkerhetsprogrammet är precis som du påpekar i ett senare inlägg ute på remiss och antas av våra politiker först i höst, men det har inget att göra med var man ska befinna sig på en gång- och cykelbana.

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Tack för ett utförligt med en beskrivning av hur du uppfattade händelsen.

      • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

        Tack för ett utförligt SVAR skulle det förstås stå. Vad som än hände vid mötet, är det bara att konstatera att allt här i världen kan uppfattas olika, så också vad som hände vid detta möte.

    • den äldre damen

      Det var på midsommardagen strax efter 9.00 jag mötte paret joggande i bredd emot mig på Svingen och de ansåg tydligen att jag skulle gå ut på cykelbanan för att de skulle kom komma förbi. Eftersom jag alltid har lärt mig att man skall hålla till vänster på en gångbana gjorde jag inte det och då tvärstannade kvinnan en meter framför mig och sa att jag skulle flytta på mig för jag gick på fel sida på gångbanan. Jag flyttar mig inte sa jag och höll mig krampaktigt kvar i räcket. Kvinnan fortsatte med att upplysa om att hon var någon slags chef för trafiken i Umeå och upplyste mig att läsa på kommunens hemsida hur man skulle gå på Svingen. Hon blev mer och mer uppretad när jag inte flyttade mig och då frågade jag efter hennes namn och fick veta vad hon hette. Jag fick också veta av hennes sällskap vilken dålig attityd jag hade men jag undrar vem som stod för den i det här sammanhanget.

      Under den tid vi stod på Svingen kom det varken någon cyklist eller gångtrafikant. Jag tycker att de som visade en dålig attityd var väl Forsvinge och hennes sällskap. Vidare undrar jag om det är så lämligt att jogga på Svingens gångbana och dessutom jogga i bredd? Forsvinge borde ställa sig på gångbanan någon timme i rusningstid och se hur gångtrafikanterna följer de regler kommunen har utsatt.

  2. Marie Frostvinge

    Till ”den äldre damen”

    Ja, det är sant att jag och mitt sällskap joggade i bredd tills vi såg att vi fick möte. Då joggade vi på linje; jag först och mitt sällskap bakom. Du kunde lätt ha mött oss på gångbanedelen. När vi mötte dig stannade vi av och upplyste om vad som gäller för gående på Svingen samt förklarade varför. Precis som du beskriver höll du dig i räcket och framhöll att man skulle gå på vänster sida och trots att jag upplyste dig om mitt yrke och mitt namn, för att du skulle förstå att jag visste vad jag talade om, så vidhöll du att du hade rätt. Av någon anledning menade du att din ålder gav dig rätt. Jag uppmanade dig att titta på kommunens hemsida och fortsatte joggingturen.

    Det var jag som gav dig mitt namn, mitt yrke och min arbetsplats. Allt annat är en lögn. Om jag skulle ha gjort det som du beskrivit för dina vänner så skulle jag ha varit dum om jag gav dig dessa uppgifter. Eftersom jag inte gjorde det kunde jag lugnt ge dig uppgifterna.

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Men kunde ni inte ha fortsatt på fel sida om den äldre damen, sedan du gett henne din sakkunniga upplysning om var hon egentligen skulle ha gått? En hög ålder ger ingen rätt att bryta mot kommunala bestämmelser. Den bara ger yngre människor en anledning att visa en större hänsyn.

      • Marie Frostvinge

        Självklart fortsatte vi på fel sida, dvs närmast cykelbanan. Kvinnan stod kvar vid räcket när vi fortsatte utför Svingen.

        När jag stannade för att upplysa om reglerna och skälen till dem kunde jag aldrig tro att kvinnan skulle reagera som hon gjorde. Med saklig information, skälen till varför man ska bete sig som jag beskrev (dvs trafiksäkerhet) samt när det inte hjälpte information om mig, mitt yrke och min arbetsplats trodde jag att hon kanske skulle säga; jaha det har jag aldrig tänkt på men det ska jag tänka på nu. Istället blev hon irriterad. Jag avslutade därför med att säga att information finns på kommunens hemsida om man söker där.

        Även om det var en obehaglig upplevelse för oss båda så skulle jag stanna även en annan gång. Att inte stanna och informera kan leda till allvarliga konsekvenser om olyckan är framme. Betydligt fler skadas allvarligt som fotgängare och cyklister än i olyckor med motorfordon och Svingen är särskilt skadedrabbad. Det handlar inte om att jag gjorde en insats som kommunanställd utan som medmänniska. Att informera om regler och risker får aldrig betraktas som fel.

        • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

          Det här blev en större fråga än jag hade väntat mig. Men låt oss fortsätta med den. Förklara logiken i reglerna, som jag alltså helt saknas. Läs mitt inlägg om detta!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.