Svingentrafikens ologiska regler

Mitt intresse för Svingen har ökat av någon anledning. Det är sällan som jag går eller cyklar där, men nu har jag på s.k. förekommen anledning via Umeå kommuns webbplats satt mig in i hur jag skall bete mig på Svingen.

Det är solklart hur kommunen tänkt sig att trafiken skall flyta där för att bli så säker som möjligt. Däremot är det inte alls så lätt att förstå motivet till att gående INTE som i vanliga fall skall gå på vänster sida utan på höger sida.

Så här står det på kommunens webbsida:

På en delad gång- och cykelbana ska cyklisten cykla på höger sida i färdriktningen på sin del av banan. Fotgängarna går på höger sida i färdriktningen på sin del av banan.

Det innebär i båda fallen att fotgängaren möter cyklisten öga mot öga istället för att bli överraskad av en cyklist som kommer bakom ryggen.  Regelverket framgår av Trafikförordningen.

Om man går uppför och håller sig på vänster sida vid räcket, måste man titta snett över gångbanan för att möta cyklisten ”öga mot öga”, när hen kommer cyklande på den högra delen av cykelbanan. ”Titta snett” på cyklister, vill inte kommunen att man skall göra. Därför skall man alltså gå på höger sida av gångbanan. Då möter man cyklisten ”öga mot öga”, men bara om hen cyklar på linjen mellan gång och cyklebana eller mycket nära den. Litet snett måste nog titta även då.

Alltså, går man uppför, är det farligt att gå på vänster sida, eftersom man då måste titta snett åt höger för att se mötande cyklister.

Går man däremot nedför är det helt OK enligt kommunens bestämmelser att titta snett över cykelbanan för att möta cyklister på väg uppför ”öga mot öga”! Det måste man ju, eftersom man skall gå på höger sida. Då är det dessutom längre till den på höger sida cyklande cyklisten!

När jag skriver detta, måste jag verkligen koncentrera mig. Det är nämligen inte så lätt att få kommunens säkerhetstänkande att stämma, när man logiskt granskar dem i det här fallet. Min slutsats av detta är att det helt enkelt är feltänkt.

Jag vidhåller att det måste vara säkrast att gå längs räcket, vare sig man går uppför eller utför. Dock riskerar man då förstås att möta en och annan joggande hurtbulle, som inte klarar av att runda mötande fotgängare på väg uppför. Det gör däremot med all säkerhet alla vanliga och sansade fotgängare.

En kommentar

  1. Nisse

    Hej Karl-Gustav! Instämmer i att Umeå har en del märkliga trafikregler. Går regelbundet över kyrkbron, där cyklister knappast får upp toppfart, men där fotgängare går på både vänster och höger sida och blandas med mopedister och cyklister. På tegssidan är det också en skarp sväng, som markerats med en stål/järnkonstruktion, men trafikreglerna för de olika trafikslagen är synnerligen oklara och ev. lokala. Det vore mycket bättre ifall cyklister (och mopedister) kunde separeras från fotgängare, för samtligas trafiksäkerhet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.