Nätverkande på Grand

”You are like a dog on a bone”, säger ibland min fru. Hon har nämligen märkt att jag har litet svårt att släppa något som jag engagerar mig i. Den egenskapen är förstås både på gott och ont.

Nu är det det där med västerbottenscelibriteternas kalasande på Grand Hotel i Stockholm som jag inte kan släppa. Dessvärre har jag inte något nytt att tillägga. Jo, förresten…

Ett icke helt okänd tänkare i Umeå lämnade för en tid sedan sin syn på värdet av nätverkande I Facebook. Den aktiviteten finns det många som är duktiga att försvara, men inte denne man. Låt oss, trots att han så känd, kalla honom för X. Hans framgångar som företagare borde kunna tas som intäkt för att hans syn på nätverkande borde tas på allvar.

Så här skrev han:

”Den mest meningslösa affärsaktiviteten: Nätverkande! Efter 20 år som entreprenör kan jag summera att alla möten utan annat syfte än att utöka nätverket är fullkomligt meningslösa och bygger på någon naiv romantiserad bild av affärer.

Ibland lär man känna en och annan trevlig människa – men det ger fortfarande ingen business. Om man istället håller affärstempot uppe så träffar man naturligt – i farten – alla människor man har nytta av i jobbet.

Inget nytt för den rutinerade men jag är glad att den polletten äntligen föll ner för mig! Nu kan andra sluta att slösa min tid – och jag kan sluta att slösa deras.”

”..utan annat syfte än att utöka nätverket..” skriver mr X. Men i nätverksträffen på Grand fanns det kanske också ett annat syfte, nämligen att få smörja kråset. Av bilderna från Umeåregion dokumentation av träffen på Flickr och Facebook, får man t.o.m. intrycket att det var huvudsyftet med träffen.

 

10 kommentarer

  1. Thomas Hartman

    Hej

    Jag tror Mattias åsikt om nätverksbyggande får stå för honom. Jag har på senare tid träffas flera representanter för Västerbottens näringsliv som inte håller med honom alls. Tvärtom.

    Vad gäller Västerbotten på Grand Hôtel så har vi de senaste åren ökat vår rapportering från veckorna. Vi streamar seminarier, gör webbintervjuer och pressmeddelanden, är verksamma i sociala medier och bjuder in såväl bloggare som journalister. Orsaken är att vi tror på transparens och öppenhet.

    Strategierna för Västerbotten på Grand Hôtel handlar om målsättningar inom olika områden både på kort och lång sikt. Vi jobbar med ett stort antal utvecklingsfrågor i ett ekosystem av mötesplatser både nationellt som i vårt eget län.

    Arbetet ger resultat och det är orsaken till att RV och Länsstyrelsen tillsammans med övriga aktörer fortsätter med arbetet.

    Även om den västerbottniska maten står i centrum liksom gott värdskap så är det inte därför arrangemanget genomförs.

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Jag har på senare tid träffat representanter för skattebetalare i Umeås kranskommuner och de tycker inte alls som du utan tvärtom, d.v.s. varit mer inne på X:s syn på nätverksbyggande.

      • Oscar

        Hej!
        Ville bara informera, att även vi i inlandskommunerna, har svårt att se fördelarna med ”Nätverkandet”
        bland byråkraterna. Skattepengar kan säkert användas på ett mer förnuftigt sätt.

  2. Kenneth Bodin

    När helst man generaliserar blir det fel. Vissa typer av affärer bygger man genom att ”åka hiss”. Det betyder att man förankrar väl längst ner i verksamheten där man gör de verkliga affärerna, men parallellt ser man också till att förankra längst upp. Sedan kortslutar man det här och då får man sin affär. Min erfarenhet gäller programvaror för produkt- och systemutveckling. Dessa måste dels gillas längst ner, men dessutom är det väldigt strategiska och därför måste man också bygga förtroende längst upp i organisationen.
    Hur det är inom andra branscher vet jag ganska lite om.

    Därmed tycker jag att Grand är ”hyfsat” men som så mycket annat går det säkert förändra och utveckla.

    • Oscar

      Hej Kenneth !

      På Grand görs inga affärer. Det är Kommunalt, Statligt och Landstingsanställda människor som träffas årligen och bor o dinerar för två miljoner kronor på sakttebetalarnas bekostnad. ca 80 % är samma människor som varje år återkommer för att sitta vid köttgrytorna.

      Sjukvården i Västerbotten går på knäna, men det verkar inte beröra ledningsgrupperna i Landstinget och Region Västerbotten, smörgåsborden synes digna under smårätterna.

      Dom borde skämmas!

  3. Gerd

    Ett betydligt lönsammare och billigare sätt att nätverka för de som värnar Västerbotten och Umeå kommer här. Vår region håller på att utarmas så till den milda grad att vi inte finns i medvetandet hos politiker och media.
    Ta och ordna en heldag med SVT Västerbotten. Försök övertyga ansvariga om att program som produceras och sänds från Umeå också ska förmedla åtminstone något härifrån. Här kommer de värsta exemplen
    1. PLUS. Drivs nu från Stockholm och av programledare som inte bor och verkar i Umeå. Det senaste tillskottet kommer från Göteborg där hon nog måste stanna kvar eftersom hennes mormor bor där.

    2. Fråga doktorn. Sänds från Umeå med programledare från mellansverige som åker mellan. Inslag och experter är till 99% från södra Sverige. Jag tror inte att de känner till att vi har ett universitetssjukhus i Umeå. Där finns Sveriges bästa läkarutbildning med en lärarkår som är mycket kompetent och skicklig. Man hämtar ofta specialister från Lund och Göteborg trots att det finns bättre i Umeå. Programledarna har en stående punkt på dagordningen och det är att påtala brister och fel med Umeå. Allt från dåligt väder till att det är mörkt och blåsigt.
    3. Go kväll. Här är det riktigt dåligt. Man skulle kunna tro att programmet produceras i Skåne. Stöddig programledare från Skåne som inte kan eller vill prata ett riksspråk så att man förstår vad hon säger. Egotrippad som få och överlägsen sina medarbetare ger en besk känsla. Dessutom är gäster och andra medverkande ofta från Skåne. En skånska som leker med katter varje tisdag. TrÄdgårdsexperter, från Skåne självklart. Här i Västerbotten finns väl ingen som kan sätta om blommor. Förra året fick vi dessutom lära oss ekonomi av en outbildad skånska och så vidare. Handelshögskolan Umeå universitet, är den bekant? Alla andra orter som producerar riksprogram gör det efter de egna orternas förmågor, annat vore tjänstefel.

    Det finns alltså en hel som kan ändras utan att det kostar skjortan. Det finns gott om lokala duktiga förmågor som borde ges plats. Så kan vi ge en bra bild av Västerbotten utan att politiker och högavlönande tjänstemän ska smörja kråset på vår bekostnad.

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Ja detta skulle vara något som Region Västerbotten borde ge sig på.

  4. lf

    Att man politiskt kan bedriva affärsverksamhet på nätet är väl något nytt.
    Denna man måste väl kunna ha en ryggrad och inse att man inte driver med vanliga väljare på detta sätt.
    Sen kan man gå ut i bloggen och be om ursäkt till vänster och höger.
    Jag kan inte finna någon sympati för denna person.

  5. Caanita

    Gerd, fantastiskt bra skrivet! Kan det sägas bättre? Tyvärr verkar det vara svårt för berörda att ta in den här sortens argument, de väljer maten och glamouren!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.