Besviken på Vännäs kommun

Efter att ha varit besviken på min kommun, Vännäs kommun, en tid, har jag nu bemödat mig om att ta reda på vad som gäller för kommunen att svara på e-postbrev från enskilda. Egentligen ville jag bara få bekräftat det jag redan visste.

4 § i förvaltningslagen säger att varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet.

Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt.

Om någon enskild av misstag vänder sig till fel myndighet, bör myndigheten hjälpa honom till rätta.”

Notera att brev till en myndighet, som skickats fel, bör myndigheten vidarebefordra till rätt mottagare.

Ett antal e-brev som skickades till Vännäs kommun har ännu inte besvarats. Att bara vara ”besviken” på kommunen är ett mycket vänligt sätt att uttrycka sig på inser jag nu. Kommunen struntar uppenbarligen i den serviceskyldighet som den har enligt lag.

Lär här Plus test av kommuners underlåtenhet att svara på e-brev:

 

 

2 kommentarer

  1. jan-Erik Vahlström

    Men- planerar dom inte att bygga en ny idrottshall, samtidigt som hemtjänsten går på knäna och inte får dom resurser som dom är i strängande behov av? Dom har väl inte haft tid än.

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Att inte ha tid att rätta sig efter förvaltningslagen duger inte som ursäkt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.