Toyotamysterium

Det är inte lätt att hänga med på teknikens alla framsteg, insåg vi igår på väg hem i bil från Kalamazoo.

Under hela den 2½ timme långa bilresan från Chicago och hit till Riverside, MI, lyckades vi inte klura ut hur man skulle göra för att växla mellan hel- och halvljus. Av vad vi kunde förstå körde vi på halvljus i stort sett hela vägen, men mörkt var det ändå inte, eftersom strömmen av både mötande och omkörande fordon var så stor. Dessutom fanns det alla möjliga andra ljuskällor längs ”highwayen”.

Men först i går kväll gick det upp ett ljus för oss, liksom också för bilen. Vi började köra med vad som måste ha varit halvljus, men så snart vi nådde ett ”mörkt” område, slogs helljuset på helt automatiskt! Och inför mötande trafik gick det tillbaka till halvljus igen utan medverkan från mig som satt vid ratten!

Hela finessen kändes mycket bra. Dock med att par minus. Återreflexionen från vissa större vägskyltar var stark nog för att bilen valde att gå ner till halvljus. Det gjorde den också, när vi passerade en och annan starkt lysande ljuskälla vid vägen. På samma sätt höll den kvar halvljuset litet för länge efter att någon hade  kört om oss.

Säkert finns det fler ännu inte upptäckta finesser i vår Toyota Corolla LE, 2091 års modell. Teknikens framsteg får en förvisso att känna sig dum ibland, något som jag f.ö. har mycket lätt att stå ut med.

En kommentar

  1. Lars-Gunnar Åström

    Hej!
    På min Skoda Oktavia måste man föra ljusspaken ifrån sig för att få helljus. För att sedan blända av för man spaken mot sig. I stort sett alla nya bilar har denna funktion.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.