Swedbanks regler

I dag har jag stoppats i mitt uppdrag som förvaltare på grund av en obegriplig regel hos Swedbank vid dess huvudkontor i Umeå. Sannolikt rör det nog en regel som alla banker tillämpar.

Jag är förvaltare för en person, som genom min försorg kunnat öppna ett eget konto hos Swedbank, baserat på min bedömning att hen av olika skäl bör ha ett bankkonto. Min bedömning, när kontot öppnades var också, att kontot skulle användas av hen via ett bankkort.

När så personen i fråga velat få kortet aktiverat, så att hen med det även skulle kunna göra beställningar via internet, besökte jag banken just för att få det aktiverat. Hen hade nämligen under en ganska lång tid visat, att hen på ett ansvarsfullt sätt hanterat sitt konto och bankkortet. Jag såg därför ingen risk förenat med att hen också skulle få använda det för köp via internet.

Men döm av min förvåning, när Swedbanks besked var att JAG som hans förvaltare inte kunde aktivera kortet! Trots att det bara var JAG som kunde öppna kontot åt hen. Men nu är det bara hen själv som kan aktivera kortet. Men för att göra det, måste hen själv logga in på banken och det kan hen inte, eftersom den som är satt under förvaltarskap inte kan få ett bank-ID!

Den ena gången krävs alltså förvaltarens medgivande/ansökan, men i detta fallet duger inte det, utan nu krävs alltså en anmälan/ansökan av huvudmannen själv, som alltså saknar medel, bank-ID, för att göra det.

Det var inte bara jag som fann beskedet obegripligt utan också den banktjänsteperson, som gav beskedet sedan hon först blev tvungen att fråga en av sina äldre kolleger.

För mig känns det nästan som om Swedbank tagit över uppgiften att bedöma min huvudmans ekonomiska mognad från mig, som faktiskt fått den från Tingsrätten och överförmyndarnämnden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.