En historisk dag för hela Norrland – första spadtaget för Norrbotniabanan togs i dag!

I dag har vi socialdemokrater skrivit historia. Stefan Löfven var i dag på plats i Umeå för att ta det första spadtaget för byggandet av Norrbotniabanan.

Under den socialdemokratiska regeringen Persson fanns järnvägen med i infrastrukturplanen. Så fort regeringen Reinfeldt tillträdde togs den bort. Efter maktskiftet 2014 var en av den S-ledda regeringens första åtgärder att åter igen lyfta in planerna på järnväg längs norra norrlandskusten där de hör hemma – i infrastrukturplanen. Och i dag har äntligen det första spadtaget tagits!

Norrbotniabanan öppnar upp för fantastiska utvecklingsmöjligheter i Norrland. Vi socialdemokrater vet att god infrastruktur är ett fundament för utveckling och tillväxt. Det är därför vi drivit på så hårt för att Norrbotniabanan ska komma till stånd!

Norrbotniabanan kommer att effektivisera godsflödena längs Norrlandskusten och fungera som en katalysator för tillväxt och utveckling. Befintlig järnväg tampas med påtagliga kapacitetsproblem som i dagsläget utgör en flaskhals för fortsatt tillväxt. Utöver detta kommer Norrbotniabanan att förbättra persontransporterna och göra det möjligt att bo, verka, arbeta och studera på fler platser längs Norrlandskusten. Inte minst mindre samhällen längs järnvägens tilltänkta sträckning, så som Sävar, kommer att få fantastiska möjligheter till utveckling när den byggs!

Norrbotniabanan kommer att innebära:

– Sänkta transportkostnader med 30 %.

– Dagens maximala tågvikter är 1 000–1 100 ton, på Norrbotniabanan kan de ökas till 1 600 ton.

– Halverade restider som gör att arbetsmarknaderna vidgas och vi klarar kompetensförsörjningen.

– Ökad kapacitet på järnvägen.

– Robust järnvägssystem i norr med möjlighet till omledning till annat elektrifierat spår vid trafikstörningar.

– Avstånden minskar med 7–11 mil i många viktiga godsrelationer.

– Kopplar samman Botniabanan, Malmbanan, Stambanan, Haparandabanan och det finska järnvägsnätet.

– Blir en länk mellan Europa och Barentsregionens rika tillgångar; malmer, mineraler, skog, olja och gas.

Som ordförande för Norrbotniabanan AB är jag väldigt stolt och glad över att järnvägsbygget äntligen fått klartecken och finansiering från den S-ledda regeringen. Överklagningar kan påräknas i sedvanlig ordning, men att järnvägen kommer att byggas står nu helt klart. Färdriktningen är utstakad, nu kör vi!