Svårbegripligt

They should at least – ändra sina regler menar jag!

Alla som säljer saker eller tjänster har jag hittills trott vill sälja så mycket som möjligt. Sessutom har jag trott att de vill göra det på enklast möjliga sätt för såväl sig själva som för kunden.

Den föreställningen gäller inte för Avis. I går blev jag återigen påmind om det inte går att reservera en hyrbil hos Avis via nätet för mer än 28 dagar.

Jag fick därför ringa Avis i Sverige och reservera bilen där. Men inte ens då kunde jag få ett kontrakt/reservation för mer än 28 dagar. I ställetn fick jag två, ett för de första 28 dagarna och ett för återstående dagar. Inte heller i år kunde man förklara, varföär det är på det viset.

Problemet uppstår när vi skall ta ut bilen i Chicago. Där kräver man att vi skall komma tillbaks dit efter 28 dagar och sedan ta ut en ny (samma) bil på kontrakt nr 2! Två år har vi, d.v.s. Peggy, lyckas få dem att via några manuella finurligheter "lura" datasystemet, så att vi inte behöver återkomma redan efter de 28 första dagarna och byta bil.

Vårt hus ligger nämligen ca 2½ timmes bilkörning från Avis vid O’Hare och det skulle kännas dumt att ägna en hel dag åt detta bilbyte. Förhoppningsvis slipper vi detta även i år.

Men varför i alla sin dar har Avis denna regel? Är det någon som vet, eller åtminstone kan gissa vad som ligger bakom?

4 kommentarer

  1. Elmar Friesli

    Ett bra tips Kalle: Ring 118 100 ”Vi har svar på allt” säger de varje kvart på TV:n. Testa dem.

  2. Elmar Friesli

    Hej Kalle!
    Jag ber om ursäkt. Det var inte meningen. Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för er i år igen i USA. Men försök kanske ändå att sätta press på bilfirman, för att veta grunden till så ett konstigt avtal. Jag önskar er lycka till!

Lämna ett svar till Elmar Friesli Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.