Hörcentralens telefontid

Om man ringer hörcentralen på NUS på "fel" tid får man ett inspelat svar, som i många stycken är märkligt och ofullständigt.

Svaret man får meddelar något med innebörden att "telefontiden har gått ut och att den börjar igen 8:50". Den viktiga upplysningen om när den gick får man inte veta. Det beskedet behöver man ju för att inte än en gång ringa utanför telefontiden.

Ringer man strax efter 8:50, möts man även då av ett inspelat meddelande som säger när man kan bli uppringd, om den tid som föreslås för det passar en. Då ges man också en möjlighet att önska en annan tid. För att kunna göra det är det nödvändigt att veta när telefontiden upphört för dagen. Men det upplyses man alltså inte om.

Nog har man väl ändå en märklig uppfattning om vad som menas med just telefontid? För mig har det begreppet hittills betytt en tid, då man kan ringa en myndighet och få svar av en levande människa.

En senare kontroll på hörcentralens webbsida visade att telefontiden faktiskt inte börjar förrän 09:00. Där anges även när den slutar.

Detta påpekade jag för hörcentralen i går, men i dag på morgonen når man inte landstingets webbserver. Det är alltså inte möjligt att kolla, om man brytt sig om mitt påpekande.

2 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.