Telefonen bättre förr

Att telefonen förr var ett bättre hjälpmedel att nå myndigheter och andra är en uppfattning som väl borde delas av fler än jag.
 

Nu tänker jag inte på de många olika nya möjligheter som det nu finns för att ringa. Ser man till det, så var det förstås sämre förr i tiden, när man bara hade sin stationära telefon att ringa med.
 

Jag tänker i stället på möjligheten att nå den man vill prata med. Hos myndigheter får man ett antal val att göra och när man gjort det sista valet hamnar man med stor sannolikhet i en telefonkö. Till myndigheter ringer jag därför aldrig med min mobil. Att stå i telefonkö med sin gammaldags fasta telefon kostar ju som bekant i  stort sett inte mer än ens arbetstid som ju för en pensionär är försumbar.
 

Det har inte bara blivit svårt att ringa myndigheter. I går behövde jag ställa ett par korta frågor till vårt lokala apotek i Vännäs. Det finns ett 0935-nummer dit, men tro därför inte att man hamnar där, när man ringer det numret. I stället hamnar man även där någon annanstans i landet med knappval och telefonkö.
 

Förr hade inte så många som nu fastställda telefontider. Möjligen har jag fel där men nog känns som om detta med telefontider har ökat hos våra offentligt anställda tjänstemän. Det finns anledning att undra om frågan om telefontider verkligen har getts det utrymme som den kräver hos de olika myndigheterna. Kan det vara så illa att det är upp till varje enskild befattningshavare att bestämma hur man vill ha det?

(Nu tar jag en promenad och funderar vidare i ämnet)

 

4 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.