VK och maxfarterna

I dag rapporterar VK om en annan fartsänkning som Transportstyrelsen föreslår på en sträcka av 26,6 kilometer. Teoretiskt medför detta en ökad restid på 1 minut och 14 sekunder för arbetspendlare Umeå – Vindeln.

VK visar därmed betydelsen av att verkligen hålla sig till den maxfart som gäller längs en väg. Gör man det i dag, sparar man alltså hela 74 sekunder enkel väg. Tänk så mycket man hinner med, innan man måste lämna sin bostad i Umeå!

Uppmanas man härmed att alltid hålla sig till maxfarten, eller är det i stället en viktig och välmenande information från VK:s sida, att en fartsänkning från 90 km/tim till 80 km/tim helt saknar praktisk betydelse? Jag väljer att tro på den sistnämnda förklaringen och hoppas att alla som läser artikeln också gör det.

Det finns i så fall ingen anledning att irritera sig över Transportstyrelsens förslag.

2 kommentarer

  1. Sixten Jonsson

    Läs Lennart Holmlunds insändare i Vk och hans blogg.Han har en helt annan syn på den aktuella fartsänkningen som du totalt negligerar och gör narr av Vk.

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Den har jag redan läst. I valet mellan att satsa miljoner på vägomläggningar och sänkt fart, så tycker jag ändå att vi bör kunna acceptera några minuters längre körtid.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.