VK och maxfarterna

I dag rapporterar VK om en annan fartsänkning som Transportstyrelsen föreslår på en sträcka av 26,6 kilometer. Teoretiskt medför detta en ökad restid på 1 minut och 14 sekunder för arbetspendlare Umeå – Vindeln.

VK visar därmed betydelsen av att verkligen hålla sig till den maxfart som gäller längs en väg. Gör man det i dag, sparar man alltså hela 74 sekunder enkel väg. Tänk så mycket man hinner med, innan man måste lämna sin bostad i Umeå!

Uppmanas man härmed att alltid hålla sig till maxfarten, eller är det i stället en viktig och välmenande information från VK:s sida, att en fartsänkning från 90 km/tim till 80 km/tim helt saknar praktisk betydelse? Jag väljer att tro på den sistnämnda förklaringen och hoppas att alla som läser artikeln också gör det.

Det finns i så fall ingen anledning att irritera sig över Transportstyrelsens förslag.

2 kommentarer

  1. Sixten Jonsson

    Läs Lennart Holmlunds insändare i Vk och hans blogg.Han har en helt annan syn på den aktuella fartsänkningen som du totalt negligerar och gör narr av Vk.

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Den har jag redan läst. I valet mellan att satsa miljoner på vägomläggningar och sänkt fart, så tycker jag ändå att vi bör kunna acceptera några minuters längre körtid.

Lämna ett svar till Sixten Jonsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.