Miljözon för dieselbilar inte aktuella i Umeå

Kommunfullmäktige pågår för fullt och vi har hittills hunnit avhandla flera viktiga frågor.

Liberalernas Peder Westerberg hade ställt en interpellation till mig angående miljözoner för dieselbilar. Vi har under förmiddagen debatterat frågan. Mitt svar på interpellationen var följande:

1. Har Socialdemokraterna, tillsammans med Miljöpartiet, förhandlat om att införa miljözoner i Umeå kommun?

I dagsläget finns ingen avsikt att införa fler miljözoner än den vi redan har för tung trafik. För att förbättra luftkvaliteten i centrala Umeå fokuserar vi i dagsläget på att skapa incitament och förutsättningar för umeborna att välja, och kunna välja, andra transportmedel än personbil. Vi arbetar också aktivt med att försöka leda bort den tunga trafiken från centrala Umeå. Västra länken och en framtida ombyggnad av Västra Esplanaden till stadsgata är viktiga pusselbitar i detta. Om ett införande av miljözon 2 och 3 i framtiden skulle bli aktuellt så kommer det inte att tas på delegation utan av tekniska nämnden och kanske i förlängningen av kommunfullmäktige.

Peder Westerberg frågar vidare.

2. Tror du att några umebor kommer att drabbas negativt av införande av miljözoner?

Det är givetvis en fråga som måste analyseras när och om det blir aktuellt att införa fler miljözoner än den vi redan tillämpar. Om ytterligare miljözoner skulle bli aktuella måste ett införande av dessa givetvis föregås av noggranna överväganden av för- och nackdelar. Vårt fokus måste dock alltid vara att luften i centrala Umeå ska vara så ren som möjligt, så att våra barn och medborgare inte riskerar att bli sjuka av den luft de andas i sin hemstad.

Under debatten gick vågorna höga och Moderaterna hoppade in i debatten med ett högt tonläge. Moderaterna vill reducera frågan om miljözoner till en JA eller NEJ-fråga. Låt oss inte förenkla politiken på ett så olyckligt sätt.

Som framgår av mitt svar så är miljözoner för dieselbilar INTE aktuellt i Umeå i dag. Förbud är en ingripande åtgärd som aldrig ska vidtas om det inte är absolut nödvändigt. Därför jobbar vi hårt för att få till stånd Västra länken och kunna ta över västra esplanaden på sikt och förtäta i anslutning till den. På så vis kan trafiken minskas och framförallt den tunga trafiken kan minskas så att luftkvaliteten blir bättre. I dag har vi en miljözon för tung trafik men tyvärr har vi anledning att tro att den inte respekteras i tillräcklig utsträckning. Med Västra länken kan vi på allvar leda bort den tunga trafiken och på så vis få en bättre luftkvalitet.

Vi har ett ansvar för Umeborna att kunna leda trafiken på ett hållbart sätt. Vår överenskommelse är att bygga Västra länken innan vi vidtar åtgärder i centrum.

Vi har redan en miljözon för tung trafik och det finns inga planer på att införa miljözoner för dieselbilar i centrum. Det viktiga är dock att vi ser till att inga barn i Umeå blir sjuka av luften de andas. Där måste vi jobba med att lägga om infrastrukturen i första hand, eventuellt förtäta Västra Esplanaden när vi tar över den från Trafikverket.

Jag vill ge Peder Westerberg en eloge för en sansad hållning där han framhöll att vi måste ta fram statistik efter hand och utifrån hur läget ser ut utvärdera vad vi behöver göra.

Jag tycker att det är olyckligt att Moderaterna slutat ta ansvar för Umeås utveckling, där vi varit överens tidigare. Det är beklagligt att Moderaterna vill förenkla frågan till ja eller nej till miljözoner. Det handlar om att vi måste få Västra länken byggd och därefter resonera kring hur vi bygger om västra esplanaden för att minska trafiken och förbättra luftkvalitén. Det är beklagligt att Moderaterna reducerar politiken till Ja och Nej-frågor.

Etiketter: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.