Visit Umeå gör skillnad

Igår hade vi bolagsstämma för Visit Umeå. Ett bolag vi bildade för tre år sedan med uppgift att paketera, marknadsföra och försälja Umeå som besöksmål. Bolaget gör det bra och vi kan se tydliga resultat av deras arbete.

Under 2015 var Visit Umeå delaktig i försäljning av möten och konferenser till ett värde av drygt 44 miljoner. När det gäller privatturismen är strategin att vinna besökare till Umeå genom evenemang och sedan få dem att stanna genom fler besöksanledningar och med bra hotell, restauranger och shopping. Efter Sverige är Finland, Norge och Tyskland de prioriterade marknaderna. Under fjolåret ökade antalet gästnätter i Umeå med 7 % och antal gästnätter hamnar totalt på rekordsiffran 532 155.

Visit Umeå är även delaktiga i två EU-projekt. Projekt Effekt som fokuserar på marknadsföring och marknadsetablering samt Spotlight High-low Coast som är ett gränsöverskridande projekt som ska locka turister till Kvarkenregionen.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.