Kvarkenprojektet i fokus

YLEVK Kvarken

 

 

 

 

 

 

 

 

Avgörandets stund närmar sig, inom några månader ska såväl den svenska som den finska regeringen- fatta beslut om eventuellt stöd och medfinansiering kring Kvarkenprojektet.

I dag har VK med anledning av detta ett dubbeluppslag under rubriken ”Starkt stöd för Kvarkenprojektet”. Läs det gärna här: http://www.vk.se/plus/2000864/starkt-stod-for-kvarkenprojektet.

Anders Brodin har intervjuat Bertil Hammarstedt som är VD i Kvarken Link AB inför den träff med Näringsdepartementet som är planerad till i slutet på maj. För att planen om att lämna in en ny EU-ansökan -för att kunna slutföra Midway Alignment ska kunna gå i lås- krävs att såväl den svenska som den finska regeringen godkänner detta samt beslutar om medfinansiering. Hammarstedt och hans gäng jobbar intensivt med att tillsammans med olika aktörer beskriva vikten och betydelsen av transportlänken som har till mål att ingå i EUs Transeuropeiska transportnät och vara en långsiktigt hållbar transportlänk.

Även på den finska sidan är frågan mycket aktuell. Jag deltog i förra veckan i en inspelning av YLE och programmet Närbild som är för Finlandssvenskar i regionen vid kusten angående passagerarförbindelserna över Kvarken. Programmet intervjuade även passagerare på båten såväl turister som arbetspendlare och personer på den finska sidan. I programmet berättade jag bland annat om vikten av färjan för att Vasa och Umeå ska kunna bli en ännu starkare arbetsmarknadsregion. Det har i sin tur en stor påverkan i att stärka regionen i hela norra Sverige. Vasa har t ex stora energikluster och vi har mycket att ge och ta och utvecklas tillsammans. I detta sammanhang blir naturligtvis E12-alliansen även viktig för att knyta samman transportleden med Mo i Rana och Norge. Genom det får vi tillstånd en mellannordisk transportled Norge-Sverige-Finland.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.