Eleverna tycker att det är orättvist

 

Urklipp av olika intervjuer med ungdomar.

Idén med nationella prov är bra, men i praktiken leder dagens prov till orättvisor. Det säger gymnasieeleverna.
Man tycker synd om lärarna i slutet av året, de är ofta väldigt stressade och har massor av prov att rätta. Jag tycker också lärarna ska utbildas i hur de rättar proven så alla gör likadant.
Men beroende på läraren kan all vikt läggas på det där provet. Det är lätt för läraren att komma undan och slippa göra en bedömning på allt annat eleverna gör under året.
Både hon och hennes kamrater har hört om skolor där lärarna är mycket ”snällare” i bedömningen av proven.
Tycker att proven borde vara mer varierade. Både skriftliga, i grupp och muntliga vore bra.
Jag lär mig inte så mycket av att plugga inför prov. Jag lär mig genom att göra något praktiskt som relaterar till det jag ska lära mig. Och poängen är väl att man ska komma ihåg kunskapen.
Vad är det för skola vi håller på att skapa. Mer prov mindre tid för inlärning och mer administration för lärarna. Kan någon förklara för mig hur det ska utveckla elevernas lärande. Proven kommer i första hand och lärandet i andra hand. Tycker att regeringen borde lyssna på pedagoger som jobbar ute i vardagen och se vad som utvecklar skolan och lärandet.
Ser med oro på framtiden då dessa ungdomar ska jobba i en global arbetsmarknad där kunskap förändras kontinuerligt och ökad flexibilitet är ett naturligt arbetssätt. Hur möter vi upp det i skolan? Vi behöver en politisk förändring där tillväxt och kunskap går hand i hand.
 
Hans Lindberg (s)
 
 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.