Vi behöver regionala flygplatser

Runt om i Sverige har vi 34 regionala flygplatser, varav 27 har reguljär passagerartrafik. Alla de regionala flygplatserna finns på mindre orter med mindre passagerarkapacitet. De är dock nödvändiga för att säkerställa en tillgänglighet i hela landet så hela Sverige kan leva och växa, inte minst här i Lycksele. Flygplatserna är också nödvändiga ur ett beredskapsperspektiv. Det visades inte minst 2018 då de användes vid 4 992 brandflygningar. Några av flygplatserna har ambulansflyg, och exempelvis polis och kustbevakning använder sig också av de regionala flygplatserna.
De regionala flygplatserna ägs och drivs nästan uteslutande av enskilda kommuner och saknar därför en gemensam huvudman. I fredstid har detta hittills inte varit någon större fråga, men i planeringen för ett stärkt civilt försvar blir frågan om ansvar och ledning viktig. Det skapar naturligtvis också en osäkerhet i hela totalförsvarsplaneringen. Detta handlar nämligen inte bara om civilt försvar utan om hela totalförsvaret, då de regionala flygplatserna ligger till grund för försvarets förmåga till snabb omgruppering och spridning av luftstridskrafter.
Det behöver klarläggas några delar från regeringen, hur ser de på de regionala flygplatsernas betydelse för totalförsvarsplaneringen och kommer vi få se ett tydliggörande av lednings- och ansvarsförhållandena för de regionala flygplatserna i den kommande totalförsvarspropositionen?
För oss Moderater är de regionala flygplatserna viktiga och vi vill att lednings och ansvarsförhållanden tydliggörs i kommande totalförsvarsplanering. Vi behöver också utreda hur det kan säkerställas ett långsiktigt och nödvändigt stöd för flygplatsernas drift och underhåll. En del i det arbetet är att undersöka hur det statliga Swedavia kan ta ett större ansvar för de regionala flygplatserna.

 

Elisabeth Björnsdotter Rahm och Alexandra Anstrell (M)

En kommentar

  1. Jörgen K

    Flygplatser till vilken kostnad som helst?

    Västerås flygplats med 110-120 tusen resenärsrörelser havererade då kommunen inte längre orkade med underskotten.

    Lycksele kommun lånar upp 62 miljoner till sin flygplats samt att man försöker framtvinga ytterligare 26 nya miljoner för att betala intrångsersättning för att få kalavverka Berglunda Skogskyrkogård. Så går det då kommunerna får storhetsvansinne ! Enligt Transportstyrelsen saknas skälighet och nödvändighet….

    Att Lycksele behöver en flygplats är nog ingen som tvekar inför, men den skall vara i den omfattning som underlaget medger. Lycksele har mellan 16 till 19 tusen resenärer, här kan man göra matteläxan när man jämför med Västerås……Banan i Västerås är obetydligt längre än i Lycksele…

    Bromma har en bana som är betydligt kortare än i Lycksele med ett resande om 2,35 miljoner resenärer årligen…. Nu är det dags att göra matteläxan igen…….

    Eller förväntas att staten skall öppna börsen ännu mera då kommunerna fått hybris?

    Det är 1,5 timme mellan Västerås och Arlanda, ganska precis den tiden det tar mellan Lycksele och Umeå. Vad får då staten genom Trafikverket för de utlagda cirka 20 miljoner årligen tillbaka?

    Om det vore ur militär synvinkel och ut ur krisberedskap, varför släppte då staten flygplatsen i Gunnarn?

    Nej, då det gäller alla småfält så ska staten inte betala för annat än nödvändigheten, varken mer eller mindre.

Lämna ett svar till Jörgen K Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.