RÄTTSSÄKERHET.

Då det gäller tillbudshantering är riktlinjerna från Arbets­miljö­verket tydliga och lätta att följa i de flesta verksamheter. Då det gäller avvikelsehantering är de däremot inte alla lika.

Inom vården och omsorgen finns inarbetade system för avvikelsehantering när något brister. Detta är välkänt för anhöriga, personal och politiker.

Men då det gäller handikappomsorg och individ- och familjeomsorg så är avvikelsehanteringen inte lika självklar.

I Vilhelmina har socialnämnden därför initierat ett arbete för att se vilka riktlinjer som finns och hur vi själva ska kunna forma vår egen avvikelsehantering. Det ska inte vara så att en brukare väntar och väntar då den personliga assistenten inte kommer eller att en socialsekreterare är ensam när ett barn ska omhändertas.

Vi som ska besluta om resurser och metoder måste ha en möjlighet att få veta när det blir fel om vi ska kunna följa och utveckla en verksamhet.

Ni som läser detta – hur gör ni? Vilka tips kan ni ge?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.