Hur bygger vi ett starkare Norden?

Av , , Bli först att kommentera 2

Lägger här mina anteckningar efter några dagar i Köpenhamn och träffar mellan olika gränsregionala samarbetet och det nordiska råden. Jag representerar regionen i MidtSkandia. Vill du veta mer så hör av dig.

Besök på GREATER KOPENHAGEN

Mina viktigaste medskicka till vårt arbete i regionen:

Fokus på arbetsmarknad ska vägas jämt med frågan av infrastruktur, att bygga de mjuka frågorna som handlar om människor i samma höjd som vi jobbar med de hårda frågorna kring infrastruktur. Att de två ämnena är helt integrerade ger framgång.

De talar om talanger inte kompetenser. Talangattraktion tex.

Använda interreg-programmen för att bygga struktur, organisation och aktivitet. Både politiskt och administrativt.

Vi behöver jobba med påverkansarbete både nationellt och interregionalt där det blir starkare om vi jobbar över flera länder och mot Eu nivån.

Ökat samarbete med arbetsförmedlingen och arbetsmarknadens parter, med strategiska initiativ. Både lobbying och extern kommunikation.

Vi behöver lobba mot nordiska ministerrådet och nordiska rådet för att öka deras intresse av vår roll i både beredskap, grön omställning och hur vi väver in samförstånd med det enda urfolk vi har i Europa i vårt tillväxt och utvecklingsarbete.

Great Copenhagen har brutit ner i olika teman och områden av det vi i beredningen sa ”Kompetensförsörjning är tusen frågor i en” Inventera vilka kompetenser som behövs för att hitta strategierna för just det området. Det behöver även vi göra. Kompetensförsörjning är tusen frågor i en där alla dessa tusen frågor behöver brytas ner, analyseras, byggas nätverk och strategier kring. Det är där vi måste börja.

Utbildningssystemen måste fungera sömlöst, där utbildningar står upp mot varandra och valideras lika.

Nato innebär en ny situation för både infrastruktur och flöde för människor.

En stor ekonomiska upprustning innebär att vi kommer att få nya områden att växa men även ett ökat kompetensbehov i dessa branscher.

De jobbar inte alls med kulturfrågor. Det ligger utanför deras ansvarsområde.

Europapolitiken måste påverkas Sammanhållningspolitiken måste stärkas i kommande val. Vi behöver hålla ihop i Europa. Då ramprogrammet för 2027 styrs upp nu. Att Ukraina behöver byggas upp efter kriget är klart. Men vi får inte glömma sammanhållningspolitiken oavsett gränser. Konkurrensen vi måste förstå och motarbeta är inte inom Europa utan med Kina, USA som nu ger statsstöd till företag som gör grön omställning.

Det behöver underlättas för att anställa. De jobbar nu för hur det kan underlätta för tredje lands medborgare. För att få in dem på arbetsmarknaden. Det kommer rekommendationer för detta inom kort för gränsregioner. Här kan vi i Västerbotten lära oss något!

De arrangerar jobbmässor där de matchar arbetsgivare med arbetssökande. Nåt för oss på regional basis?

Grön tillväxt: skynda på den gröna omställningen och locka gröna investerare. De bygger nätverk och plattformar för dialog tvärs över sundet. Energiinnovationskonferens i höst med deltagare från hela världen.

Hur gör de? De sätter agendan för debatten, få regeringarna att mötas, producerar nyheter, och har en taskforce med ministrar och näringslivsrepresentanter för olika områden.

De tar fram beslutsunderlag och har en analysavdelning. Tex att 18 miljarder av flygplatsens hantering hamnar i Malmö.

De jobbar för att få in riskkapital! Jobbar på olika konferenser, Almedalen, energikonferenser i Europa, jobbmässor, rundabordssamtal,
Resultat: investeringar i regionen, revidering av öresundsavtalet, 4600 besökare på jobbmässor som lett till 300 anställningar, OECD och EU kommissionen jobbar med ett projekt om tredjelandsmedborgare

Framåt blickar de mot det nya öresundsavtalet, med fokus att lätta upp tredjelandsmedborgare, en ny fast förbindelse över Öresund, säkra flygplatsen som grön och stark internationell flygplats.

STRING – The green megaregion in Northern Europe
STRING is a political member organisation for local and regional authorities in Northern Europe joined together to connect and align politically, industrially and geographically to accelerate the green transition and unlock new potential for green. From Oslo to Hamburg over four countries and seven cities.

OECD Said that they have the potential to become a leading European megaregion and a global powerhouse for the green transition. STRING work together to accelerate the green transition and reap the benefits of an interconnected megaregion, defined in collaboration with the OECD.

De fokuserar på järnväg och transporter. De styrs genom en politisk representation som träffas tre gånger per år och en gemensam administration med sju anställda. De anställda kommer från berörda länder vilket är en styrka.

De tar fram underlag för att påverka nationellt för att stärka infrastruktur som Hamburgs station som är hårt belastad. De lyfter frågorna på Europanivå och håller seminarier för att belysa behov och vikt ev förbättringar och de effekter dessa skulle ge för Europa.

Summering: kan vi samarbeta med OECD för att stärka vår norra nordiska region, the Arctic area som en attraktiv region? Både för infrastruktur men likväl för arbetsmarknad och talangattraktion?

De jobbar med vätgas som energislag för transporter. Där finns en del att lära.
Idag går bara 3%.av transporterna på tåg, resten går på väg. Detta måste förändras. Dvs på fossila bränslen. Därför jobbar de med vätgas för både lastbil och tåg. 14 tankstationer sätts upp på sträckan Oslo Hamburg som finansieras av Eu. Tyskland ligger långt fram när det gäller vätgas.

När vi går med i NATO så behöver vi transporter i väst- östlig riktning. Connect europedays är nu i vår. håller fokus på Nato och kritisk infrastruktur. Där borde vi vara med från regionen!

https://transport.ec.europa.eu/connectingeuropedays_en ( Vilka åker dit från regionen?)

Det är lättare att lyfta stora investeringsfrämjande på Eu nivå än nationellt. Men vi behöver mobilisera företagen som är beroende av transporterna så att vi får större intresse från den nationella nivån. Idag är den nationella politiken fokuserad på persontransporter av rent politiska skäl. Inte nationalekonomiska skäl. De samhällsekonomiska analyserna måste fram om vi ska nå framgång. Nu har vi även de beredskapspolitiska argumenten att lyfta in.

Private and publicera partnerskaps diskuteras som en framgångsväg.

Hydrogenproject, Greater4H
14 vätgasstationer mellan Oslo och Hamburg. Eu finansierat med 30%. Ska vara klart 2025. Så att tung transport ska kunna köra på vätgas. Drömscenariot är att tågen även de ska gå på vätgas. Vi vet att godsströmmen kommer att öka. Men det finns ingen vätgaslastbil på marknaden ännu. Så nu jobbar de med att öka efterfrågan på lastbilarna.

Vi kanske tror att vi är ensamma om att tänka att vi leder den gröna omställningen och använder det när vi marknadsför vår region. Men det är vi inte. Det sker många olika projekt som jobbar med att marknadsföra sig som den mest gröna regionen i en global kontext.

De marknadsför sig på en global nivå som en av de måste innovativa regionerna i världen när det gäller grön omställning. Detta för att både attrahera finansiärer men även talanger, kompetenser.

https://stringmegaregion.org/news/

De påverkar politiken genom sina medlemmar. Där personer med engagemang är med och jobbar för deras frågor och med påverkan.
Hur kan vi organisera oss klokare för att nyttja olika påverkansstråk?

Nordiska ministerrådet
De jobbar gränsregionalt utifrån visionen:
Ett grönt Norden – Tillsammans ska vi främja en grön omställning av våra samhällen och arbeta för koldioxidneutralitet och en hållbar cirkulär och biobaserad ekonomi.
Ett konkurrenskraftigt Norden – Tillsammans ska vi främja grön tillväxt i Norden baserad på kunskap, innovation, mobilitet och digital integration.
Ett socialt hållbart Norden – Tillsammans ska vi främja en inkluderande, jämställd och sammanhängande region med gemensamma värderingar och stärkt kulturutbyte och välfärd.

Vi resonerar om Framtidens gränskommitéer och hur vi kan få till starkare integration mellan länderna. Där Midtskandia är en av de tolv gränskommittéerna.

En av de viktigaste områdena är kompetensförsörjning som bör lyftas med forskning, tillämpning och goda exempel.

Det finns ett samarbetsprogram som startar 2025 och fem år framåt. Ministrarna har godkänt det och gränskommitterna får spela in aktiviteter till denna plan. Här tänker jag att aktiviteter kopplade till kompetensförsörjning och infrastruktur i en ny tid (grön omställning och beredskap) bör lyftas in.

Gränshindersekretariatet jobbar med frågor som hindrar integrationen mellan länderna. De har ett särskilt roll att jobba med gränsregionala frågor i kristider.

Se mer på www.Norden.org

En ny lag där transportföretag föreslås bli ansvariga för Id kontroller diskuteras där alla är eniga att det är ett dåligt förslag. Det hindrar det alla jobbar för, fri rörlighet och en gemensam arbetsmarknad mellan länderna. Inte minst i gränsregioner som Umeå- Wasa, Köpenhamn-Malmö eller Haparanda.

Intressant att gå in i databasen för gränshinder: https://www.norden.org/en/border-database

Sverige har flest hinder då vi har flest invånare som pendlar ut, skatterelaterade hinder och pensioner. Lagstiftningen är det som skapar gränshinder.

Vart ska vi vara 2050?

Av , , Bli först att kommentera 1

Vart ska vi vara 2050? Det är det vi jobbat med i några intensiva dagar i Tärnaby. Vi som är representanter i Midtskandia är politiker och tjänstemän från regioner och kommuner som är medlemmar i Midtskandia.

Midtskandia ar en av de nordiska gränskommittéerna under det nordiska ministerrådet. Samarbetet har pågått i över 30 år och har jobbat med att riva gränshinder både för företag och kommuner, transporter, jord och skogsbruk, klimatåtgärder, energi och energi. Jag representerar region Västerbotten och har dess perspektiv in i arbetet, hela länets bästa från kust till fjäll.

Midtskandia jobbar med att bygga en stark region mellan tre länder. Det handlar om transporter, kommunikationer, säkerhetspolitik och samarbeten inom flera olika områden. Det sker mycket i detta både med transporter, fast väg mellan Finland och Sverige, storflygplats i Mo i Rana, järnväg hela vägen från Finland ut till Atlantkusten i Norge. Nato medlemskapet ger nya perspektiv och möjligheter.

Storflygplatsen i Mo i Rana ska vara klar första kvartalet 2027. Gunnarns flygplats har köpts av försvaret som kommer att bli en militär flygplats. El-flyget kommer stort och kommer att bli ett verkligt sätt att resa. Nordostpassagen kommer även den att bli en transportväg som förändrar världspolitiken och geopolitiken. Nyttjande av mark och vatten. Livsmedel, rennäring, vindkraft, gruvor, energi, transporter, kommunikationer, försvar, geopolitik, utbyten mellan unga och folk till folk….

Demografin är en stor utmaning. En annan är att vi kommer att ha konflikter kring mark och vatten då behovet av energi kommer att öka. Det här är sånt vi diskuterar nu när vi planerar vidare mot framtiden. Hur kan vi bygga regionen som ger en hållbar region där människor trivs, vill och kan bo?

Vi jobbar mycket med kommande strukturfonder, interregprogram, den nordiska dimensionen och planerar utifrån att Sverige kommer med i Nato. Vi jobbar de här dagarna fram ett strategidokument som nu ska ut på remiss till alla medlemmar för att få in deras synpunkter innan vi kan besluta att anta det.

BB, konsultationsordning, stopp vid apotek, folkhälsa och …..

Av , , Bli först att kommentera 1

I veckan har det varit regionfullmäktige. Du kan se debatten här:

Jag hade ställt frågor kring den samiska konsultatonsordningen som ska igång den 1 mars. Där det uppdagades att regionen inte är redo och inte tänkt igenom det nya arbetssättet. Jag debatterade BB I Lycksele, studieförbundens roll för folkhälsan, att inte få stanna till vid apoteken när du har en sjukresa. Idag måste en person som får en sjukresa åka hem igen utan att få stanna vid apoteket för att sen ringa och be om färdtjänst. Helt galet!

Lyssna gärna till debatten och notera även e unkna värderingar som kommer fram i inlägg från ett visst parti. Där människor ställs mot människor, där människor värderas utifrån ursprung och alla problem löses med färre människor från andra länder. När sanningen är att vi inte klarar av varken näringsliv eller välfärd om vi inte har människor från andra länder som jobbar.

Hör gärna debatten där du kan snabbspola mellan de olika ärendena. Hör sen av dig om vad du tycker och tänker.

Vi sviker inte landsbygden! – Så får vi Sverige att hålla samman.

Av , , 1 kommentar 1

• En sjuksköterska i Dorotea betalar 6 kr mer i skatt per hundralapp än en sjuksköterska i en Stockholmskommun.
• Det går inte att låna till att bygga ett hus på landsbygden, banken lånar inte ut då ditt hus är halverat i värde när det är färdigbyggt.
• Vägar med potthål går inte att räkna.
• Det finns många lediga jobb men få som kan ta jobben på landsbygd
• Skolor, äldreomsorg, bibliotek stängs ner
etc, etc, etc..

Det behövs ett parti som lyfter fram vikten av en fungerande landsbygd när nu Tidö-regeringen sviker landsbygden totalt. Mycket om hur vi löser de utmaningar och möjligheter vi har på landsbygds finns i landsbygdsprogrammet, som Centerpartiet tog på sin senaste stämma, som är omfångsrikt och som vi använder för att driva politiken framåt.

Den viktigaste tillgången i arbetet för en levande landsbygd är de människor som bor där. Därför vill vi att besluten ska fattas så nära dem som berörs som det är möjligt. Så stärker vi den lokala demokratin och fattar klokare beslut för landsbygden. Samtidigt är det viktigt att staten inte drar sig undan. Det måste vara möjligt för människor att bo på landsbygden och det måste skolor, sjukvård och äldreomsorg.

Oavsett om du bor på landsbygden eller i en stad har du rätt till vård, äldreomsorg och skola av hög kvalitet. Du ska exempelvis inte behöva vänta orimligt länge på en ambulans om du drabbas av hjärtstopp eller stroke. Eller att polisen inte finns förrän nästa dag om du drabbas av brott. Högre utbildning ska inte bara finnas vid några få lärosäten den måste finnas decentraliserad. Samtidigt som vi förbättrar den fysiska tillgängligheten i hela landet behöver vi ta tillvara de möjligheter som den digitala vården och den digitala undervisningen erbjuder. Det behöver även bli mer attraktivt för lärare, läkare och sjuksköterskor att jobba på landsbygden. Den attraktiviteten skapar vi på flera sätt. Fler kollegor, bättre möjligheter till fortbildning och en rättvisare fördelning av resurser mellan kommuner och regioner är några exempel.

Fler attraktiva boendemiljöer, exempelvis i strandnära lägen, kan också få landsbygden att utvecklas. Att bygga ut bredbandet i hela landet och förbättra kommunikationerna i form av vägar, järnvägar och flyg, är också viktigt för att människor ska vilja bo och verka på landsbygden. Det finns många viktiga delar och förslag i landsbygdsprogrammet men särskilt nöjd är vi på de föreslagna satsningarna på infrastruktur. Att utveckla tågtrafik både på stambananor och regionala banor är en del som lyfts fram i programmet.
Klimatomställningen är en gigantisk utmaning där landsbygden har allt att vinna. Med rätt politik kan vi använda klimatomställningen som en hävstång för tillväxt, innovationer och nya jobb i alla delar av landet.

Blir du nyfiken så läs mer på centerpartiet.se och bli medlem!

Vad är landsbygd? Är det där skatten ökar och välfärden minskar?

Av , , Bli först att kommentera 1

#64 Vad är landsbygd? Är det där skatten ökar och välfärden minskar?
Så heter det senaste avsnittet i podden. med rak rygg genom Västerbotten. Lyssna här:

I det här podavsnittet träffar vi en nyutnämnd landsbygdspolitisk talesperson Helena Lindahl från Gumbodahamn i Västerbotten. Helena tänker elda på regeringen kring skatten, skogen och maten. Hon säger att många kommuner skulle få något tillbaka från den vind- och vattenkraft som produceras i sin kommun. Men pengarna ser man aldrig röken av, för de tar staten. Har man tur kommer en slant tillbaka i form av nåt bidrag.

Helena vill se att pengarna gick tillbaka till den lokala nivån. Regeringen har flaggat för att en skogsutredning ska komma men den verkar ha fastnat någonstans. Sedan vill hon att de som c vår mat ska få bättre betalt. Idag får bonden 10 öre per krona och staten får 11 öre, de som producerar mat som vi importerar får 20 öre kvar av den matkrona vi betalar för amten. Helena menar att det måste bli bättre förutsättningar för jordbruket. Jordbrukets är en del av totalförsvaret. Alla måste ju äta. Om vi ska vara trygga måste jordbruket bli mer lönsamt och mer konkurrenskraftigt i förhållande till andra länder.. Men vi pratar även om vägar, järnvägar, BB, polis, service och allt annat som behövs….
Helena Lindahl har gjort sig känd som en politiker som verkligen driver landsbygdens frågor. Från äganderätten av skogen, snöröjning, att få bygga där man vill bo, om polisbrist och att ambulansen inte kommer till att driva på för företagande och alla människors lika rätt och värde.

#framtidstro #rakrygggenomvasterbotten #södralappland #bränsleuppropet #bränsleupproret #drivmedel #gronanaringar#grönanäringar #lycksele #vilhelmina #dorotea #storuman # sorsele #åsele#dorotea #södralappland #centerpartietvasterbotten #centerpartiet Helena Lindahl #BBLycksele #LRF #Norraskog #IcVilhelmina
#skog #vindkraft #vattenkraft #decentralisering #sodralappland

När det är 60 lediga jobb på Arbetsförmedlingen och 12 st inskrivna arbetslösa

Av , , Bli först att kommentera 2

När det är 60 lediga jobb på Arbetsförmedlingen och 12 st inskrivna vid arbetsförmedlingen…

En fråga vi pratar mycket om men få vet vad en kan göra för att få fler människor att anställa. Många förstår inte varför det inte finns folk att anställa och tänker att unga inte vill ta jobben. Men så enkelt är det inte.

I 9 av 21 län minskar den arbetsföra befolkningen. Demografi med än åldrande befolkning 44% ökning och förre människor i arbetsför ålder bara 4 % ökning ger större rekryteringsbehov, en strypt arbetskraftsinvandring och ett utmanande ekonomiskt läge. 39% av alla företag i landet säger att kompetensförsörjningen inte fungerar, de får inte fatt i den kompetens de behöver.

Stor andel är yrken där det inte krävs högskoleutbildning utan yrkesutbildningar som yrkesvux eller gymnasieskola. 47% av företagen söker personal med gymnasiekompetens från ett yrkesprogram.

Idag är det ca 30% av gymnasieeleverna som går en yrkesutbildning, det måste upp till minst 40% för att möta behoven. 290 000 yrkesutbildade kommer att saknas om 10 år om detta fortsätter.

Lägst hängande frukten är att behålla personal i den organisation en jobbar. Att få människor att trivas och må bra och jobba hårt med medarbetarskap. Få människor att jobba längre och ta senare pension och få deltidare att jobba heltid. Att få in kvinnor som inte yrkesarbetar eller som jobbar deltid. Så jämställdhet är både medlet och målet att nå fler människor att jobba. Arbetsmiljön och jämställt hemarbete och minskad sjukfrånvaro är delar i detta. Men även att använda teknik, AI och digitala verktyg föra tt förändra arbetssätt och använda AI till sånt som AI klarar säkert.

Regionalt i samarbeten mellan det offentliga, privata och ideelle och det globala för att skapa attraktivitet. Desentralisera utbildningar och förändrade strukturer för utbildning. Inte minst för yrkesvux och komvux.

Det saknas utbildningar idag i de jobb som företag söker inom olika praktiska yrkesområden. Få fler att vilja och kunna gå en yrkesutbildning, fler ska kunna studera lokalt, branscherna måste kunna påverka utbildningarnas innehåll och utbudet av utbildningar måste matcha arbetsmarknadens behov.

Värmland och Västra Götaland har bra arbete vi bör titta på.

Vi sviker inte landsbygden, vi sviker inte friheten och vi sviker inte klimatet.

Av , , Bli först att kommentera 3

Vi sviker inte landsbygden, vi sviker inte friheten och vi sviker inte klimatet.
I veckan hålls kommundagar för runt 400 centerpartister från hela landet i Umeå.
Själv ska jag fokusera på landsbygdsfrågorna och kompetensförsörjningen. Jag är övertygad om att landsbygden måste lyftas fram i så många olika politikområden, det är på landsbygden vi både bygger att det ska finnas mat på hyllorna i affären, att vi blir självförsörjande inte bara på mat utan även på bränslen att tanka med, det ska gå att leva i hela landet och samhällsservicen måste finnas överallt.
Det är beklämmande att höra att skolor läggs ner i Strömsund, att bibliotek och äldreboenden försvinner i Fredrika, att en chef i äldreomsorgen uttrycker ”vi kan inte hjälpa alla” då äldre behöver äldreomsorg och hemtjänst. Att vi i min egen kommun funderar på hur vi ska kunna ge barn och ungdomar möjlighet att studera i hemkommunen.

Att både kommuner, vården och företagare inte får fatt på personal. Samhället undergrävs och finansministern säger åt kommunerna att ”Göra sin hemläxa” då hon borde säga, -vi ska förändra skattesystemet och det kommunala utjämningssystemet då det inte fungerar längre. Vi kan inte stå stilla och se hur landet dras isär mellan stad och land. Det behövs en funderande landsbygdspolitik.
Landsbygden bygger beredskapen att klara oss som land i en kris eller ett krig, Landsbygden är också garant för klimatet och så fundamental för ett hållbart land. Vi behöver bättre infrastruktur som både järnvägarna men även Europavägarna mot Norge E12 när Mo i Rana för en stor flygplats, till Trondheim när vi blir medlemmar i Nato och E45 som nod för transporter däremellan.
Kommundagarna handlar även om EU frågor som grisar, leriga stövlar, traktorbränslen, barkborrar, jobb, säkerhet och integritet. Det handlar om vår vardag och om vilket Europa vi vill leva i och vilken vardag vi vill ha. Det behövs ett grönare, friare och tryggare Europa!

10 eller 20 öre per krona till bonden?

Av , , Bli först att kommentera 8

I veckan som gick lämnade vi in ett så kallat utskottsinitiativ till riksdagens skatteutskott. Det var Helena Lindahl som vill att det görs en snabbutredning av hur man kan sänka hela livsmedelskedjans kostnader med fokus på skatter och avgifter.

Idag går endast 10 öre av varje matkrona som spenderas i matbutiken till bonden, medans staten får in 11 öre genom moms. En andel som gör att svensk mat blir dyrare och att det svenska jordbrukets konkurrenskraft kraftigt försämras. Det är ju inte konstigt att så många jordbruk lagts ner och att så få vågar starta upp igen.

Vi vet också att vår livsmedelsberedskap är allt annat än robust i händelse av krig eller kris. Vi måste få till en mycket högre självförsörjning och mer produktion. Såhär kan vi inte ha det. Vi har goda förutsättningar för att producera mat i Sverige. Men våra svenska lantbrukare måste få lägre kostnader om vi ska stärka vår inhemska matproduktion, mindre snack och mer verkstad.

Vi vill fördubbla jordbrukarnas andel av matkronan till att bli 20 öre för att nå målet att minst 80 procent av det vi äter produceras i sverige.

Många pratar sig varma om landsbygden och jordbruket men då måste man också komma med förslag som kan göra skillnad för de lantbrukare som idag har det väldigt tufft. Så nu får vi se om de andra partierna håller med eller om de backar.

Vad är landsbygd?

Av , , 4 kommentarer 4

Vad är landsbygd? Kanske kan vi definiera det med att landsbygd är där skatten ökar och välfärden minskar.
Det är enormt stora skillnader i hur mycket en betalar i skatt utifrån vart en bor. De som bor i Dorotea betalar 7 kr mer per 100 lapp de tjänar i skatt än en som bor i någon av Stockholmskommunerna.

Nu vore det väl helt ok om det var så att Doroteaborna hade enormt mycket bättre tillgång till offentlig service och välfärd, men så är det ju inte. Vart är rättvisan i detta? De som bor där man skattar mest har oftast sämst offentlig service och tillgång till välfärdstjänster. Att de har god tillgång till livskvalité är ju något helt annat. Men skatt ska ju gå till välfärd och offentlig service då borde de som betalar mest även ah den bästa.

När nu det växer så det knakar i Norra Sverige så borde ju något hända även med skattesatser och välfärd. Det investeras över tusen miljarder i Norra Sverige och då är det inte inräknat de 18 miljarder som nu satsas i Jämtland eller det som sker i Örnsköldsvik där det behövs tusentals nya invånare. Vart landar skatten från dessa investeringar? I de regioner där det investeras eller i statens kassa?

I fjällvärlden jobbar människor från hela landet och Europa säsongsvis. I flera orter kräver nu arbetsgivare att de som jobbar även ska skriva sig på orten för att på så sätt rädda skatteintäkter till kommunen.

Vägarna på landsbygden slits av alla transporter och turister men finansiering sker utifrån befolkning. Det borde vara finansiering utifrån per mil väg och inte utifrån befolkningsantal. Då det gäller att åka buss eller tåg så är det oftast billigare att åka kort än långt om en räknar per mil. Kollektivtrafiken bör göra tvärtom och få det billigare att åka långt och dyrare att åka kort.

I Norrbotten jobbar de med att skapa trygghet för både blivande föräldrar och personal utifrån att det är så långt till BB. Det är trygghetsskapande insatser mellan barnmorskor, ambulanspersonal och annan personal inom primärvården. Men även att se till att hotellen har en beredskap att ta emot för att skapa trygghet. Bristen på barnmorskor på landsbygd är ett hot som måste tas på största allvar och ansvaret för att kunna bo i hela landet måste innebära att prioritering av landsbygd måste till.

Det behövs en starkare landsbygdspolitik för att vi ska få hela landet att leva, växa och klara av utmaningar. Det behövs fler som tänker landsbygd och färre som tänker storstad i riksdagen om vi ska få nån ordning på det här.
Vad tänker du?

Planera en BB-fest den 19 februari!

Av , , Bli först att kommentera 2

Idag fick vi veta att ÄNTLIGEN öppnar BB i Lycksele.
Det är klart med bemanning från den 19 februari och jag känner rent i luften hur många andas ut, pustar till och hjärtrytmen blir lugnare. Det här är ju en fråga som berör så många, hela befolkningen i Södra Lappland har ju hållit andan och många har nog funderat om de verkligen röstade på rätt lag i valet 2022..

Jag kan även tänka mig att det är väldigt skönt för personalen som kämpat så i motväder så länge. Jag önskar att ni verkligen får äta tårta och dricka bubbel nu när det här verkar vara klart.