Norrland en försökskanin

I veckan har jag träffat både tjänstemän och politiker som jobbar med kollektivtrafiken i hela stora Norrland. Det sker en hel del i norr där resandet ökar rejält. Lite nytt kan jag skvallra om.
Som att Norrbotten jobbar med att få till pendeltåg mellan Boden -Luleå och Luleå -Haparanda vidare till Uleåborg och Rovaniemi. Nästan allt är klart då det redan finns järnväg som inte trafikeras med persontåg utan enbart med gods.
Kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten jobbar med tillväxtfrågorna där förnyelsebara drivmedel är en viktig del. Turismen och resandet till jobb, utbildning och samhällsservice är i fokus. I Västerbotten ska vi tex. jobba tillsammans med Vilhelmina kommun då de jobbar fram en grön översiktsplan. Vi håller på att ta fram ungdomskort i Västerbotten och nya betalsystem för Norrtåg.

Kontanta pengar finns inte längre i kollektivtrafiken, mindre än 3% vill betala kontant. Så det är ingen mening att chaufförerna ska hantera pengar. Man kan köpa ett plastkort som man sen laddar via webben.

Resandet ökar överlag. Tågresandet ökar rejält. Det är mycket bra för både miljön och resurserna i samhället.

Problemet i norr är ett nytt signalsystem som installerades när Botniabanan byggdes som ett krav från staten. Det var ett nationellt försök som verkligen inte fallit väl ut. Min undran är om norra Sverige ska vara en försöksarena för nationen Sverige då det gäller ny teknik?
Vad tycker du?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.