Inlandets tekniktankar för framtiden….

I torsdags var jag med på ett seminarium som Inlandets teknikpark höll där Ibrahim Baylan inledde med att berätta om regeringens alla satsningar för företagen i Coronapandemin. Satsnignar som vi iCenterpartiet verkligen drivit på.

Det som jag gillade mest under dagen var Inlandsbanan som gjorde en fin presentation och sa att de kan ha byggt banan klart på 5 år, ett stråk genom hela landet som på ett bra sätt skulle komplettera stambanan. De berättade om vätgas som drivmedel vilket skulle göra banan hållbar och klimatsmart. Vi vill få till en förstudie på både överskott av el och vätgas som drivmedel för tåg, lastbilar och bussar. Det skulle ha stor betydelse för vår region. Näringsministern tyckte det var intressant ur ett långsiktigt perspektiv för hållbara transporter med både lastbilar och flyg. Det kan vara en del i de europeiska satsningar som görs.

Jag tänker att det kanske går att använda det område inom kommande strukturfonder från EU som kallas Green deal. Det borde kollas upp. Jag tänker att det borde gå. Jag pratade därför med North Sweden kontoret om detta. Det är inte klart än med långtidsbudgeten men inom strukturfonderna finns Green deal som inbegriper satsningar för hållbarhet. Ett område pekar särskilt ut Norr och Västerbotten där det handlar om att klimatanpassa stålindustrin och transporter gåt att koppla till stålindustrin. Så det borde gå…
Det lyftes även att om vi ska kunna locka elintensiva industrier till inlandet så behövs det en offensiv prissättning för nätavgifterna.

Handelskammaren berättade om problemen att få finansiering för att investera i företag och utveckla företag. Ibraham svarade att han ville se ett partnerskap mellan ALMI och bankerna för att möjliggöra lån till företag i inlandet.
Bankkontoren försvinner vilket gör att den kunskap som den lokala banken har av de lokala företagen försvinner. Den bankintellektuella infrastrukturen försvinner. Hur ska kapitalet få kunskap om de företagsidéer som finns här? Den lilla Sidensjö sparbank fungerar alldeles utmärkt, påpekade Nicke Grahn.

Det var även en dragning av projektet fossilfria transporter.

Många viktiga aspekter lyftes fram där inlandet som testbädd för innovativ, klimatsmart och framåtsyftande teknik var bärande. Bra jobbat alla inblandade!

En kommentar

  1. Lars Gustafson

    Oerhört intressant! Det som pågår i Luleå med hybritprojektet måste kombineras med andra vätgastillämpningsr tex inom transporttekniken. Mariestad är en framsynt kommun som just skall starta bygget av en förskola vars energiförsörjning skall ske med solceller och vätgas,
    Jag hoppas att de storsatsningar som pågår inom batteritekniken inte sätter krokben för vätgasen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.