Om barnen går först1

Kollektivtrafiken hade i veckan en egen dag. En dag där politiker, intresseorganisationer och näringen samlas för att prata framtid.

Vi får en genomgång av hur det ser ut i länet då det gäller trafikförsörjningen. Kollektivtrafik går ut på att människor ska kunna ta sig dit de vill på ett hållbart sätt. Trafiken ökar och antal resande ökar samtidigt som andelen fossila drivmedel minskar. På rätt väg alltså.

Mest ökar resandet i Umeå. Inte så konstigt, det är ju där de flesta av länsborna bor och även där det går en buss var tionde minut. Målet är att leva ett bilsnålt liv där man kan välja andra sätt att komma dit man vill cykla, gå och åka tillsammans med andra. Samåkning är ju också kollektivt resande.

Vi fick en mycket intressant föreläsning från Lahti i Finland där det berättades hur viktigt det är att planera in mobilitet i våra samhällen. Planera för människor och inte för system. Se hela bilden och förstå hur helheten fungerar tillsammans. Intressant och viktigt inte minst för oss i inlandet.

Hur planerar vi trafik för att passa människorna? Att kunna gå, cykla och ta sig fram utan att köra bil måste stimuleras. Ingen som både bor och jobba inom Vilhelmina skulle behöva köra bil om det var enkelt att ta sig fram med cykel, spark eller att gå och att transporter av mat och annat kunde ske gemensamt. Hur skulle barnens gångväg till skolan kunna se ut om det inte fick köra några bilar efter deras skolväg? Skulle fler barn röra sig mer då? Skulle snöfria gångvägar hjälpa till? Hur skulle äldre kunna ta sig fram och få hem sina varor utan att behöva köra bil?

Att bara börja tänka tanken är spännande. Hur skulle det kunna se ut? Vad skulle vi behöva göra?
I Lahti jobbar de mycket med barn för att tänka på ett annat sätt än det vanliga. Barn tänker framsynt och nytt. Skolvägar är i fokus, att barn ska kunna gå eller cykla till skolan säkert och lätt.

Även förskolebarns möjlighet att ta del av naturen, att ta sig ut i skogen planeras in i deras planer och system. De prioriterar bilfria kommunikationer. Att prioritera olika transportsystem lika dvs. att biltrafik är lika viktig som att kunna cykla och gå gör att man prioriterar upp både utrymme för gående och cyklande och får en annan fördelning av pengar.

Det är klart att det är viktigare i en stad men jag tänker på alla föräldrar som idag skjutsar sina barn då det är det säkraste och enklaste sättet för barnen att ta sig till skolan. Skulle det inte gå att göra något åt barnens skolväg som skulle göra att föräldrar inte behövde skjutsa sina barn? Mer rörelse i vardagen skulle också då bli en positiv effekt. Hur tänker du? Skulle det vara möjligt?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.