Trafik i hela länet

Under veckans regionfullmäktige beslutade vi att fortsätta med Västerbottensmodellen. En modell där kommunerna beställer och betalar den trafik man har inom kommunen och regionen står för den trafik som går mellan kommuner och över länsgränser.

Den här modellen har fungerat ok trots att fjällkommunerna haft synpunkter på trafiken mot fjälldalarna. Där har regionen stått för hälften av kostnaderna för trafiken mellan tex Sorsele och Ammarnäs liksom trafiken mellan Vilhelmina och Klimpfjäll och Kittelfjäll. Trafiken till Hemavan står staten för då den går över till Norge så Storumans kommun har fördelar som inte grannkommunerna har. Så helt rättvis är inte modellen men ändå så rättvis som vi fått till det.

Kollektivtrafiken behövs, det måste vara enkelt och bekvämt att åka kollektivt och det måste vara klimatsmart. Vi vill se fler ringbilar, anpassad trafik och mer samordning av resor. Vi behöver ta på oss landsbygdsglasögonen och anpassa trafiken och upphandla efter hur behoven ser ut. Vi behöver tex. inga biljettmaskiner på bussar som kör skolbarn i glesbygd, där känner chauffören var enda unge.

Kollektivtrafiken har stora utmaningar då kostnaderna skenar samtidigt som kraven ökar och intäkterna har minskat. Så det finns lite att jobba med.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.