Empowerment

Har idag fått en aha upplevelse då vi pratade om ungas hälsa. Ungdomsfrågor ska mötas med byggande, inte med förebyggande. Vi ska prata om vad vi vill att unga ska göra, vad de ska jobba för och inte med vad de inte ska göra. Vi är så bra på att säga; inte snusa, inte röka, inte supa, inte knarka. Vi ska istället prata om vad de ska göra. De ska plugga, de ska sporta, de ska nyttja kultur och de ska vara aktiva i samhället. Sen ska vi se till att möjligheterna och förutsättningarna för detta finns.

Hur ska vi jobba med detta? Här måste vi som vuxna både ändra vår attityd och vårt sätt att prata om unga. Det handlar om att gå från att styra till att stärka. Empowerment är en metod med ett vitt användningsområde. Genom att mobilisera individens eller gruppens egna resurser så att de kan ta makten över sitt eget liv. Uttryckt på ett annat sätt så handlar det idag mera om att ”ge makt åt” eller att ”ge möjlighet åt” medan det tidigare handlade mera om att ”gripa makt”. Empowerment handlar om att bemyndiga individen, att ge individen makt över sitt eget liv och arbetsliv. Man utgår från att var och en både vill och kan ta ansvar. Hur ska vi komma oss dit

4 kommentarer

  1. Erik B

    Du missar hela poängen. Man kan inte fastna i SKA eller INTE SKA göra. Då är vi inne på ”förebyggande” tillrättaläggande oavsett. Märker du inte det?
    //Vi ska prata om vad vi vill att unga ska göra, vad de ska jobba för och inte med vad de inte ska göra. Vi ska istället prata om vad de ska göra. De ska plugga, de ska sporta, de ska nyttja kultur och de ska vara aktiva i samhället//
    Märkte du nåt NU då? Att du inte en gång frågar vad dom unga vill själva. Får dom drömma själva, ta ansvar och växa genom sina val???
    Du omyndigförklarar ju alla unga. SKA, SKA och SKA. Rena 1800-talet 🙁

  2. Erik B

    forts..
    //Empowerment handlar om att bemyndiga individen, att ge individen makt över sitt eget liv och arbetsliv. Man utgår från att var och en både vill och kan ta ansvar. Hur ska vi komma oss dit//
    Summa summarum så bemyndigar du inte individen ett jota genom alla SKAn som du slår i huvvet på alla unga.
    Är det att ge makt åt de unga genom att tala om vad dom SKA och SEN ge möjligheter?
    Vad man tvingar dom unga till är och ta ansvar för dom vuxnas ordergivning. Sånt brukar sluta i antibeteende, RÖKA, SUPA, KNARKA. Det är precis vad du förstärker med ditt nyuppfunna hjul EMPOWERMENT!!!

  3. Erik B

    final call…
    //Man utgår från att var och en både vill och kan ta ansvar. Hur ska vi komma oss dit?//
    Hur ska vi komma dit?
    Genom och fråga vad ungdomar VERKLIGEN vill utan och lägga orden i mun på dom. DÅ både kan och vill ungdomar ta ansvar. Typ.

  4. Åsa

    För att människor ska följa med på en gemensam resa fordras det att talar med människor och inte om. Det spelar ingen roll om det handlar om unga eller gamla. Börja med att lyssna. Gör sedan saker tillsammans i gemenskap. Då kan generationsklyftor och ”fel spår” undvikas naturligt (och behöver inte förebyggas). Dvs man odlar en kultur som förstärker ömsesidigt. Där vi lär av varandra. Att sätta etiketter på det här blir bara ännu ett modeord att surra kring till nästa patentlösning dyker upp. Rundgång eller förändring är faktiskt något man måste fråga sig, i det här ”empowerment”-sammanhanget.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.