Vad hände med veckan som gick?

 

Luciamåndag. Inte en enda lucia ser jag på väg till jobbet denna kalla morgon. Jobbar med en seminariedag där vi ska bjuda in kommunernas kontaktpersoner till Kristineberg den 9 februari. Försöker jaga fast en lokal i Kristineberg och hittar underjordskyrkan. Fixar en facebook för projektet och klurar på webblösningar. Skriver kontaktlista till Tillväxtverket och försöker få ihop men budget för både kommunikation och reseersättningar. Bokar träffar med parter i projektet och ska träffa Länsstyrelsen på fredag. Förbereder torsdagens träff med kommunernas näringsansvariga. Skriver och uppdaterar styrgruppen.
 
Tisdag: Är politiker på förmiddagen i tre timmar och jobbar sen med den långa med människor runt om i Sverige som jobbar med samma sak som vi gör. Försöker hitta andra regioners lösningar. Pratar länge med en Översiktsplaneexpert och förstår hur vi sa kunna koppla serviceplanerna mot översiktsplanen. Det kan vara ett kopplat dokument som uppdateras löpande på samma sätt som det är tänkt att ÖP arbetet ska vara en ständig process och ett flöde.
 
Onsdag. Åker till Umeå tillsammans med Åke Nilsson och pratar om allt som hänt i höst och olika ärenden som är aktuella. Bra samtal där jag får svar på de frågor som jag burit på. Känns lite knepigt att se att han senare på dagen lagt ut en elak blogg om mig. Är politiker på regionfullmäktige vilket går rätt snabbt denna gång. Har möte med Mediacenter om vår kommunikation och sedan med kommunernas näringskontor och presenterar projektet och dess ambitioner.
 
Torsdag: Möte med kommunernas näringsansvariga Västerbottens län där temat för dagen är; Stärka konkurrenskraften för att möta globaliseringen. Anders Almberg inleder dagen med att prata om de viktiga utmaningarna som finns för länet. Att behålla befolkningen, att utveckla näringsliv och att hitta nya lösningar för service. Små företag ska bära den svenska välfärden och en bra dialog måste finnas för att stimulera dessa att utvecklas vidare. Innovationer och anpassningar efter förändringarna i samhället är de viktigaste källorna till ökad produktivitet och tillväxt.
Barbro Lundmark som ansvarar för kompetensplattformen berättar om arbetet om att etablera kompetensplattformar som syftar till att bättre samordna utbildningar och matcha utbildningar mot behoven. Västerbottensmodellen kan vara att samordna både universitet och högskolor, yrkeshögskolor, arbetsförmedling, folkbildning, vuxenutbildningar och gymnasieskolor. Branschforum, utbildningsforum, kompetensforum som samlas för att ge länet en god kompetensgrund för framtidens tillväxt. 
Västerbottens investment agency berättar om deras arbete där andelen anställda i utländsk företag växer snabbt och utländska företags intresse av vår region ökar. De har en bra hemsida där man hittar både bloggar, nyheter och tips. www.viavasterbotten.se. Att jobba mer expansivt med branschmässor och sälja länets möjligheter utom landet är viktigt för att nå tillväxt.
Mona Mansour berättar om North Swedens arbete för att få länet att ta del av de resurser som finns på Europa nivå som vi är allt för dåliga på att nyttja. www.northsweden.se
Det finns planeringsbidrag som företag kan få för att ta in konsulter som stöd för att söka finansiering från Eu för de utvecklingstankar man har. Hon berättar om:
Strukturfonder                           Sjunde ramprogrammet         Sektorsprogram                         Bistånd
                                                         
Jag tror att det är viktigt att man inser att det är de personliga mötet och relationen som lägger grund för att få engagemang och inspiration att söka även nya vägar att jobba, utveckla sina företag och se sin roll för tillväxt.
 
Sen pratar Katarina Folkesson om hur man skapar ett gott näringslivsklimat. Snittet på ett företag i Västerbotten har 3 anställda, och drivs av en person i 50 årsåldern, 15 % har inga anställda. Vilka krav är rimliga att ställa på kommunen och vilka krav är rimliga att ställa på företagen i en kommun? I mötet emellan vad som är möjligt och vad som är rimligt ligger kärnan för hur kommunikation och relation skapas mellan kommunens politiker och tjänstemän och den enskilda företagaren. www.svensktnaringsliv.se
 
Jan Torege SKL pratar om statistik om företagsklimat. SKL har samlat alla undersökningar och rankingar söm görs och försökt förhålla sig till dessa. Alla undersökningar utgår från tre olika perspektiv;
-       Attraktivitet för företagande och boende (Idag flyttar företagen dit människorna finns)
·         Företagarnas egna uppfattningar om klimatet i kommunen
·         Hur bra det går för företagen i kommunen
 
Attraktivitet är svårt att styra över. Naturresurser och geografiskt läge och förutsättningar som kommunen inte kan påverka som var människor bor och var de arbetar tex. Förutsättningar som kommunen kan påverka som infrastruktur och service till företagen. SKL Gör sin undersökning som ska vara bättre att jämföra mellan kommuner mer rättvist. INSIKT kalas den och utgår från de bästa rankingarna. De bästa rankingarna är de som nyttjar Nöjdkundindex/Nöjdbrukarindex, NBI, tvåa är SCB och på tredje plats av de bästa rankingarna ligger svenskt näringslivs.
 
Sen är det min tur att prata Jag berättar om vårt arbete med att stimulera till att skapa hållbara servicelösningar på landsbygd.
 
Fredag. Jobbar i Umeå idag åxå och pratar med ICA och Arena för tillväxt m fl. Kommunikationsplattformen som jag vill ha klar innan jul brådskar. Träffar Länsstyrelsen och pratar utökat samarbete, seminariedagar, studiebesök ,kommunikation och annat aktuellt. Är dunderförkyld och snorar runt i snöyran…
 
Helgen ska jag vila och ta igen mig med hjälp av röd stormhatt och röd pelargon som är det senaste på apotekets förkylningshylla. Nästa vecka är det fullmäktigemöte på måndag och det känns sådär. Det kommer säkert nya överaskningar från majoriteten. Sen väntar de sista skriket före julaftons, familjemys och snögrottning.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>