Det bidde en tummetott…

Det var ett tag sedan jag bloggade. Lite semester och mycket jobb gör att man prioriterar viktiga saker som födelsedagskalas och skogspromenader.

De senaste dagarna ar jag som politisk nörd hängt med i frågorna kring budget. Madelaine Jakobsson kommunalråd i Nordmaling gjorde en bra analys i Västerbottensradion. Hon sa ungefär såhär: ”Det är många bra intentioner och det låter bra många saker av det som presenteras samtidigt som det blir så många områden så det blir så lite till vart och ett. ”

Det är så många områden som ska få lite mer så det blir en tummetott till alla. Norrbottniabanan är ett sånt exempel där man säger att NU BYGGER VI NORRBOTNIABANAN men sanningen är att man renoverar om ett gammalt spår mellan Umeå och Dåvamyran för att kunna frakta avfall till förbränning. Det är nog ingen som kommer att märka av det regeringen slår på den stora trumman för i den egna plånboken. Kommunerna kommer att få mindre pengar och inte mer. Inte ens de som lyfts fram som långtidssjukskrivna och arbetslösa. Det mest märkliga i budgeten och det som regeringen lovar är att det ska göras först efter nästa val. Det kan de ju inte lova! Förhoppningsvis har vi en annan regering efter nästa val som gör andra prioriteringar och då ka man ju inte stå här nu och lova.

Centerpartiet ska även vi lägga fram vårt budgetförslag där vi fokuserar på det vi tycker är viktigast, att människor kan skaffa sig ett jobb.

Alliansregeringen halverade som ni kanske kommer ihåg arbetsgivaravgifterna för unga, vilket innebar att ungdomsarbetslösheten föll med nästan sex procentenheter trots att det då var lågkonjunktur. Nu justerar vi förslaget utifrån kritiken som funnits och föreslår istället ett ingångsavdrag. Det innebär att vi helt tar bort arbetsgivaravgiften för alla som gör sina två första år på arbetsmarknaden, för de första 16 000 kronorna av månadslönen. Det här kommer att ge fler jobb, vilket ger mer pengar till kommunerna och landstingen och till välfärden. Så ser vi att vi ökar intäkterna så att vi kan få en starkare välfärd.

Vi kämpar också på med att få regeringen att backa på förslaget om skatt på avstånd i ett upprop mot kilometerskattehöjningar. Du kan vara med och påverka och skriva på uppropet här. Det är ju en ödesfråga för oss i norra Sverige.

2 kommentarer

  1. Elisabeth Sinclair

    Hej Maria!
    Stort tack för ditt engagemang för Norrbotniabanan! Det är mycket som händer just nu och inte så lätt att ha koll på alla detaljer och därför vill jag korrigera lite om Norrbotniabanan. Idag finns det ingen järnväg mellan Umeå och Dåva. Det är ett stort bekymmer med tanke på de stora volymerna som behöver fraktas till Dåva. Det vi i det längsta vill undvika är att kommunen tvingas bygga ett industrispår till Dåva som måste rivas när Norrbotniabanan ska byggas med en mycket högre standard än industrispår. Det skulle verkligen vara bortkastade pengar. Glädjande är att
    regeringen håller fast vid en byggstart 2018 i höstbudgeten. Det garanterar att järnvägsplanen har möjlighet att fastställas under nästa år och bygget kan ta vid. Samtidigt avsätter regeringen inte mer pengar än det behövs i just höstbudgeten för NBB. Anledningen är att Trafikverket inte hinner med att ta fram järnvägsplaner och bygghandlingar längre än sträckan Umeå Dåva under det kommande budgetåret. Resten av den planeringen för sträckan upp till Skellefteå blir klar först 2019/2020.

    Men sen! Vill vi ju gärna se att ramarna i den kommande infrastrukturpropositionen (11 okt) och den kommande nationella transportplanen (vt 2018) inrymmer både planering och bygge av hela Norrbotniabanan!

    Alliansregeringen såg till att NBB kom med i det Europeiska stomnätet för järnväg (som ska vara färdigställt till 2030) vilket innebär att EU kan vara med och finansiera både planering (vilket de gör idag) och bygge. Nuvarande regeringen ser till att bygget kommer igång och säkerställer att banan kan komma att färdigställas till år 2030. Det känns inte troligt att vare sig den gamla, den nuvarande eller den kommande regeringen enbart skulle vilja bygga en återvändsgränd. 😉

    Norrbotniabanan innebär den största strukturella förändringen på över hundra år i norra Sverige och är ur ett samhällsnyttoperspektiv av yttersta betydelse för regionen, nationen och EU.
    Än en gång stort tack för ditt engagemang för Norrbotniabanan!
    MVH Elisabeth Sinclair
    Projektledare för Norrbotniabanegruppen

    • Maria Kristoffersson (inläggsförfattare)

      Jag ser inte det gamla spåret och en uppdatering av det som ett nybygge. För mig är Norrbotniabanan hela sträckningen om den ska vara det vi alla vill. Vi får hoppas att regeringen kommer med mer glädjande besked nu i höst. Vi håller tummar och tår.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.