Bensinupproret- är det symtom på något annat än drivmedelspriser?

Människor på landsbygden protesterar mot höga drivmedelspriser. När det startas folkrörelser som Bensinupproret 2.0, och 3.0 så betyder det att bensin är en het fråga. Samtidigt som debatten om att landsbygden handlar om mer än drivmedel. Landsbygdens människor glöms bort, upplever att de inte blir sedda och att de livsvillkor som är på landsbygden inte lyfts fram av beslutsfattare. Är bensinupproret en symtom på något annat än drivmedelspriser?

Drivmedel diskuteras av både klimatförnekare och klimatforskare världen över. Många kräver åtgärder nu. Oljebaserade produkter som bensin är en ändlig resurs. Hur kan biobränslen och el ersätta bensin och är det möjligt?

Bensinupproret- är det symtom på något annat än drivmedelspriser? Så heter det senaste avsnittet av podden Rak rygg genom Västerbotten. Där deltar Robert Dimmlich som jobbar för Svensk Bensinhandel. Lyssna till hans tankar här:

eller i Spotify, Itunes elelr i Podbean

2 kommentarer

  1. Jörgen k

    OM debatten om beskattning på bensin hade med miljöfrågorna att göra kunde diskussionen baserats på resonemang och logik. I det fallet hade inte frågan blivit någon skiljelinje mellan stad och landsbygd.

    Bilarna delas in i teknikgrupper med bara en koppling, utsläpp (NOx och CO2), all den beskattning som tas ut går till statskassan och bilismen beskattas ungefär 6 gånger upp mot samhällets omkostnader för bilismen.

    Om någon som helst konsekvens skulle infunnit sig borde all förbränning baserad på (NOx och CO2) beskattas efter volym, sten- och brunkol, jo vi bränner stora mängder i värmeverk och kraftverk. Sopförbränning och industriprocesser förutom tåg, båt och flyg förstås.

    Här finner man en total avsaknad av skatter, fjärran från de summor som tas från privatbilismen i volym räknat. Så är miljöfrågan en chimär?

    Stockholms närområde kunde över ett dag halvera den totala utsläppsvolymen genom att beskatta stenkol i Vartaverken med samma volymskatt som bilismen. Sedan 1903 har den gått på olja och kol, nu prövas det nya KVV8 med förbränning av grot. Tyvärr verkar det bara fungera i kombination med stenkol…

    Så har allt som har miljö som förtecken verkligen med miljön att göra?

    Så varför vill man inte ta helheten utan bara klämma åt privatbilismen, här skapas med all sannolikhet Bensinupproret på allvar där glesbygden stämplas ut till förmån för politikers totala okunskap och blindhet mot stadens krav och de trogna väljargruppernas röstbenägenhet.

    Nu ska det fram nya avdragsregler för resa till och från arbete, garanterat ställer sig centern bakom ytterligare ett stadsgynnande regelverk, allt för att vara behjälplig med socialdemokraternas obevekliga målsättning att avveckla glesbygden.

  2. Bergis

    Problemet ligger i Miljöpartiet som vill ta till storsläggan innan det finns vettiga alternativ för glesbygden. Det är hela problemets kärna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>