Flyget i inlandet

Såg inslaget angående flyget i inlandet igårkväll på Västerbottensnytt. Vi hade igår ett flygråd där representanter från Södra Lapplands flygplats, Vilhelmina, Hemavan och Next Jet deltog.
Vi pratade där om de konsekvenser som uppstått för flygtrafiken från flygplatserna i både Vilhelmina och Hemavan då det varit både möjligt och billigare att flyga från Storuman. Det har varit och är ett problem för oss andra flygplatser som då förlorat resande.
 
Det måste klargöras hur staten ser på flyget i inlandet nu och i framtiden så att inte olika kommundelar och kommuner kommer i konflikt med varandra. Samarbetet mellan Hemavans flygplats och Vilhelmina fungerar bra och vi satsar båda på ett folkflyg som gagnar både medborgare, besökare och företag. Vi behöver inte konflikter omkring flyget utan vi behöver tydliga och långsiktiga förutsättningar där upphandlingsperioderna förlängs och förutsättningarna för flygbolag och flygplatser är och förblir konsekventa.
 
Vi måste även se vilka satsningar som ska prioriteras, flyg eller tåg. Ska vi ha både snabbtåg ut mot kusten Storuman-Lycksele- Umeå mot Bottniabanan och Umeå flygplats och därtill flygplatser i både Hemavan – Storuman – Lycksele??
Jag tror på en framtid fär vi har ett matartåg mot Umeås kommunikationer och dess flygplats och ett inlandsflyg i Hemavan och Södra Lappland.

 

En kommentar

  1. Berndt Lundqvist

    Varför till Umeå?? Det är en krokväg förenat med stora extra kostnader. Vilhelminas marknad ligger söderut och mot utlandet (turism). Söderut bör kommunikationerna byggas ut mot att snå Stockholm så enkelt och snabbt som möjligt. Tyvärr för Umeå – men Vilhelminas verksamhet har under alla tider varit riktad söderut. Avståndet till Stockholm från Umeå är samma som från Vilhelmina!!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.