en dag av regionala frågor
Idag har det varit styrelsemöte för regionförbundet Västerbotten. Det är många frågor som ska hanteras som rör kommunerna och länet. Jag berättar här om några punkter som rör oss i Vilhelmina extra mycket.
Ägardirektiven för AC net diskuteras där jag kan känna en viss tvekan om det har spelat ut sin roll. Vi måste fundera på dess roll i framtiden och även diskutera den politiskt. Jag tycker att AC net ska, om de ska finnas kvar, ha ett större ansvar för att se till att fiber finns i alla länets delar främst fjälldalarna där det idag inte finns framdraget vilket ger konsekvenser för både telefoni och internetnyttjandet..
Erik Bergkvist har blivit ordförande för Östersjökonventionen vilket är en maktfaktor som är bra för länet. Då det kommer att landa stora Europarelaterade resurser där som ska fördelas i regionen.
Vi diskuterar länstransportplanen där vi har med insatser för Inlandsbanan och Saxnäs Båtas vägen. Det stora för regionen är en cirkulationsplats i Åsele och järnvägen Umeå- Storuman för att binda ihop järnvägstrafiken i länet, det är väldigt bra för godstransporter och för besöksnäringen.
Nenet är med på styrelsen och det är så kul att Maria Bergkvist är där och pratar, skönt att ha människor med från vår kommun som dessutom har så stort förtroende för det hon gör. De kartlägger och gör upp scenarier om hur energinyttjandet kan se ut i framtiden för att stimulera till bättre energilösningar. De visar på möjligheter att öka uttag från vattenkraften, skogsbränslen, vnkraft men även solvärme och andra framtida energikällor. Vilhelmina är en av 4 kommuner i länet som börjat jobba aktivt med frågan. Vi har behov av att planera långsiktigt hållbart i de exploateringar som nu planeras i fjälldalarna. Vi behöver se över energianvändningen i kommunen och effektivisera denna likväl som vi måste minska transporterna.
Vi pratar vindkraft där vi ska veta att ett verk kostar 35 miljoner, det betyder att de verk som planeras i vår kommun är över 8 miljarder, mer än 250 arbetstillfällen under byggtiden och löpande under driftstiden behövs över 22 personer! Den 23 juni är det en träff i Lycksele hela dagen omkring vindkraft se medvinds hemsida. Svenska kraftnät diskuterar olika alternativ för att finansiera kraftnät regionalt. De stora stamnäten är ett problem där man inte har några färdiga förslag. Vi kanske ska se på frågan på två olika sätt, kräva att Norrlandslänen får billigare el för att vi producerar eller att kräva utbyggnad av stamledningarna. Här måste alla norrlandspolitiker agera i sina partier.
En revideringe av den regionala utvecklingsplanen håller på att tas fram och nu kommer den nya RUS, en Regional utvecklingsstrategi, Rupen är grunden för argumenten mot den europeiska nivån utifrån de fördrag so finns Lissabon och Göteborgsfördragen. Det nuvarande programmet har varit igång i över 3 år och det kommer nu en ny period. EU 2020 är grunden för detta där framtidens Europa, Hållbar tillväxt, tillväxt för alla, smart tillväxt är de tre fokus som ligger där. Det blir ett underlag för den Internationell handlingsplan för Region Västerbotten. Jag lyfter att man bör ta in det dokument och de resonemang som finns för Northern sparsely populated areas.
Efter lunch så är det ägarsamråd om Länstrafiken. Där Heidi Thörnberg nu är tjänsteman för att jobba med trafikfrågor i länet. Ännu en kompetens kvinna jag har stort förtroende för, duktiga vilhelminabor träder in i makten och det har är bra för oss.
Vi pratar om de faktorer som påverkar trafiken i länet. Under 2011 ska vi besluta om hur kollektivtrafiken ska hanteras både det som är den allmänna trafikplikten och vad som är kommersiellt. Tanken är att öppna upp marknaden för företag som vill trafikera och erbjuda service. Idag är det förbjudet att göra det inom länet. Bara över länsgränser får företag trafikera. Vi måste öka andelen som åker kollektivt, idag är det 10 % i länet. Trafiken ska utformas efter kundernas behov och önskningar där konkurrensen är en viktig drivkraft. Vi ska släppa fram den kraft och den innovationskraft som finns hos våra entreprenörer. Det finns frågor för oss att hantera allt från posthantering när kommunerna lägger ner skolskjutsar, upphandlingens storlek, upphandlingens krav på kvalité, kostnader för skolresor, om nuvarande operatör betalat böter när de inte fullföljer tidtabeller och standard och kapacitet på bussarna som upphandlas.
Senaste kommentarerna