Rikstrafiken och VK

I Sverige finns det idag 41 flygplatser vilket är en enorm konkurrensfördel i internationellt perspektiv för utveckling och tillväxt i den näring som växer mest i världen, turismnäringen. Det är tydliga satsningar på infrastruktur som krävs för att Sverige ska stå sig starka i en internationell konkurrens där Region Västerbotten har stora resurser som ger underlag för investeringar och satsningar från entreprenörer, företagare och samhälle. Vi måste våga investera för att skapa arbetstillfällen och där är infrastrukturen basen. I onsdagens VK skriver Ola Nordebro om Rikstrafikens prioriteringar av framtidens flyg och där dras helt fel slutsatser. Det är inte färre flygplatser som ger Sverige och Västerbotten konkurrensfördelar i tillväxt av turism. En flygplats i inlandet ger inte den utveckling som vi behöver för att klara behov och krav för internationell turism. Hellre fler än färre.

Idag finns 100 miljoner i landet som ska fördelas för flyg i Norrland, det är knappt och den potten borde vara större för att klara av behov av tillgänglighet och tillväxtskapande infrastruktursatsningar i landet.
De resonemang som Nordebo för skulle ge sämre tillgänglighet och därmed mindre förutsättningar för tillväxt. Han bygger resonemanget på en mening i rapporten och drar sedan felaktiga slutsatser utifrån den meningen. Rikstrafiken ahr inte övervägt en flygplats i inlandet. Rikstrafiken säger i rapporten att man tittat på vad som skulle hända om man hade en flygplats. Då har man tittat på alla alternativ dvs enbart Lycksele, enbart Storuman eller enbart Vilhelminas flygplatser. Det slutsatser man drar är att vid enbart en flygplats så skulle konsekvenserna av bristande tillgänglighet bli för stora för de kringliggande kommunernas näringsliv. Avståndet blir för långt till de fjälldalar och besöksmål som ligger långt bort geografiskt. Detta ger underlag för den prioritering som Rikstrafiken sedan gör. 
Nordebo gör en felaktig analys även då han säger att trafiken idag centreras, det är precis tvärtom. Trafiken diversifieras och nischas vilket tex Uppsala flygplats är ett exempel på. Han skriver att” i upphandlingen 2015 torde fler flyglinjer drabbas.” Det finns inget som säger det, ska Sverige satsa på tillväxt och turism så är det precis tvärtom, det torde bli fler flygplatser i Sverige.
Skulle man fullfölja Nordebos resonemang skulle de flesta av landets 41 flygplatser försvinna, Bromma stängas, lägga ner alla utom en flygplats i Göteborg och centralisera flyget i landet till färre punkter. Detta skull ta bort de konkurrensfördelar Sverige har idag av tillgänglighet och drabba den mest växande näringen i Sverige. Resonemanget som Nordebo för håller inte då det skulle minska förutsättningar för utveckling och tillväxt, skapa avveckling och inte utveckling, och det är inte något som varken staten eller regionen vill.
Regionen ska ge Västerbotten förutsättningar att utvecklas, växa och ta vara på de unika resurser vi har i hela länet.

4 kommentarer

  1. Hening Primdahl

    +++ på det Maria! Bra du engagerar dig i detta, ett klart och uttalat mål för Vilhelminas strategiska framtid. Många är vi som hoppas på det nya flyget.

  2. Tommy Streling

    Maria Kristoffersson:

    Ge minst ETT exempel på EN ny flygplats som behövs i Sverige (utbyggnad Sagadal borträknat).

    Var finns behovet av nya flygplatser enligt dig?
    Ge några tydliga argument till dessa belysande exempel/flygplatser som du presenterar, tack!

  3. Tommy Streling

    Maria Kristoffersson:

    Uppsala k:n har ca 200000 inv (nationellt nr 4 i folkmängd). Ärna fpl blir likt ett Bromma/Skavsta-komplement samt Arlandakomplement. Uppsala län har mer än 325000 inv, större än Västerbotten eller Norrbotten. Nischflygplats? Från befintlig militärfpl till dito kommersiell fpl, med tillst. för 23400 civila flygrörelser. 50 r./dag är inte osannolikt. Arlandas prislappar kan locka många operatörer. Jämförbart med något Norrlandsexempel? Näppeligen. I storstadsregionerna kan dylika lösningar accentueras, ej jmf med Norrlandsregioner där centralisering nog är att vänta.

  4. Tommy Streling

    Maria Kristoffersson:

    Att sedan ”spegla” Nordebos slutsatser i ditt exempel Bromma är anmärkningsvärt. Centralisering sker när det är praktiskt genomförbart, rationellt/lönsamt. Arn har nått sitt tak, en avveckling av Bromma är omöjlig, med 2 milj pax/år och kring 40000 rörelser, ung. dubb. mot Luleå el. Umeå fpl.
    Bromma och Ärna är självskrivna för lång tid framåt.

    Dina liknelser haltar således betänkligt. Allt kretsar egentligen kring ”nodens” placering i S Lappland. Att då ropa efter ”fler” är inte trovärdigt, men förklarligt för att inte exkludera andra kommuners ”chanser”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.