Midtskandia möte

 

I torsdag var det styrelsemöte för  Midtskandia uppe i Hemavan. Midtskandia är ett gränsregionalt samarbete mellan Sverige och Norge med stöd av bl a Nordiska Ministerrådet. Vi jobbar för att undanröja gränshinder samt för att öka samarbetet mellan länderna. Styrelsen består av representanter för regionen, fylkena och kommunerna i de båda länderna. Just nu är infrastruktur och kommunikationer ett viktigt arbete där kopplingar finns mot Baltic logistic corridor i ett arbete som heter Nordic logistic corridor. Jag är vice ordförande fram till årsmötet som är nu i Maj.
 
Ett arbete är Kvarkentrafiken där Mattias Lindström som är direktör för Kvarkenrådet berättar om det arbetet. De har jobbat hårt med att få den Finska staten att stötta trafiken med 250 000 Euro årligen. Det lyckades de med. De skrev även att det dock bara får vara hälften av den totala finansieringen. Detta för att en motprestation från svensk sida. De jobbar hårt på ministeriet i Finland för att lösa trafikfrågan under den tid den uppkomna konkursen hanteras. Det har inte varit något starkt stöd från den svenska staten i frågan. Det finns dock ett starkt engagemang från region Västerbotten och från den Finska staten och Österbotten.
Jag frågar om svaveldirektivet som kommer att ge ökad trafik i öst västlig riktning och hur målgruppen ryssar för turismen hanteras. Får vet att svaveldirektivet är ett av argumenten för Kvarkentrafiken utifrån ett hållbarhetsperspektiv och att målgruppen ryssar är en viktig grupp för trafiken.
 
AEBR: Association of European border regions är en viktig medlemsorganisation för alla organisationer som jobbar over gränser. De har specialkunskap om frågor mot kommissionen och mot regeringar. Att vi jobbar över geografiskt stora områden med naturliga hinder i hav och fjäll så behöver vi berätta om våra förutsättningar. Jag lyfter fram att Norge är ju inte heller medelemmar i EU så vi ska lyfta även deras frågor mot våra nationella och europeiska kontakter. Det finns 3000 gränsregionala samarbetsregioner i Europa där vi är en. Vi är dock den största geografiska regionerna.

Min förhoppning är att den nya styrelsen tar tag i det framgångsrika arbetet och organiserar sig starkare än vad vi varit fram tills idag. Midtskandia har en viktig roll att föra de gränsregionala frågorna vidare mot den internationella arenan främst i infrastruktur, kommunikations och gränshinders frågor. De regionala rösterna ska höras allt tydligare mot de beslutsfattande arenorna inom EU och där är den status som Midtskandia har mycket viktig, Midtskandia har mandatet men de har inte de resurser som skulle behövas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.