Järnväg från Piteå till Kina!

Näringslivets konkurrenskraft är beroende av en fungerande infrastruktur. Det var temat för det seminarium som region Västerbotten arrangerade igår under politikveckan i Almedalen. Ett synnerligen väl valt tema för oss i norr och på rätt plats, där beslutsfattarna finns. Det är u så att det är Anders Borg som håller i nyckeln till kassakistan som ska vara dela v finansieringen av en utbyggd infrastruktur.  SSAB säger att ” allt är utrett, d et är bara att börja bygga”.

Norrbotniabanan är en viktig del av ett större infrastruktur system av både väg, järnväg och hamnar och det är så vi måste se behoven, det hänger samman. 90 % av allgruvbrytning i Europa sker i våra norra län och det är ungefär samma värden av skogen. 80 % av exporten går ut i Europa så det är klart att det finns orosmoln utifrån hur den europeiska ekonomin utvecklar sig. Men oavsett så växer behoven av infrastruktur för att möte behoven och efterfrågan.
 
Kapacitetsutredningen (som vi i Centerpartiet i norr besvarade med kraft) visar bara på några brister och lyfter inte upp hela den brist på kapacitet som finns. Det jag saknade under seminariet var en diskussion om samfinansiering. Det var fortfarande krav på regeringen att släppa till men ingen lyfte fram vilka krav samhället och vi medborgare kan ställa på företagen? Borde det inte vara rimligt med en samfinansiering utifrån de enorma värden som exporten ger?
 
I den avslutande sammanfattningen sa en av de som ”kan” infrastruktur att hans barn kommer att kliva på tåget i Piteå och kliva av i Kina. Tåg är framtiden! Vi får väl hoppas att dt är ”en ” del av framtiden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.