Glokalisering attraktion och livslust, från storytelling till storyselling!

Är med på ett seminarium om hur vi får folk att vilja bo, verka och besöka ett län i norra Sverige. Det lyfts fram hur viktigt det är att skapa ett varumärke som inte bara syns i media utan även har ett innehåll av varma positiva människor, innovativa företag och besökare som vill tillbaka.

Jan Sturesson vid PWC pratar om branding, att bli någonting mer och bli känd. "Den globala konkurrensen gör att regioner måste konkurrera med andra i världen och samverkan inom regionen, konkurrerar vi inom regionen så är det kört, samarbetar vi inom regionen så vinner vi. Det finns inget så viktigt som en levande landsbygd, det är det viktigaste att jobba med för Sverige." Bra sagt… 
"Rurbanisering, rural areas connecting with the urban är det nya. Det har många av oss redan sett och vi måste röhålla oss till det, nyttja det och bygga landsbygdspolitiken utifrån detta samband.
300miljoner kineser kommer att vilja flytta. Men hur kopplar vi ihop städerna med landsbygden så att mobility får ett helt nytt perspektiv. Vi måste kamma hem vinsten med det vi har mörker, ljus, tystnad och luft. Det är en attraktiv miljö som människor behöver men dessa människor måste kunna röra sig snabbt och enkelt mellan det rurala och det urbana".
Boktips: Creative future – Growt potential for Baltic cites.
Det handlar alltså enligt föreläsaren om att komma från det som är sant till någonting annat, det handlar om nyckelplatser och att människor är intressanta och att det finns produkter som är kända.
Visioner avgör framtiden även i den lilla kommunen och det måste målas upp så att det är möjligt, att folk gestaltar visionen, att visionen syns i det vi gör. Vänd på Norrlandsreklamen till något positivt, Jägarna till en möjlighet.
Han säger att "vi måste ha tillräckligt bra service, bra skolor, omsorg och vård i grunden för att sedan kunna bygga det som växer. Den grundläggande servicen avgör m vi når framgång. Alla människor kommer även att förvänta sig hög kapacitets internettillgång.  Häftiga människor, innovativa företag som vill framåt och som samverkar lokalt och globalt,  attraktiva boenden och intelligenta politiker som jobbar framåt in i framtiden skapar tillväxt".  Det skulle ha varit bra om Landstinget i mitt län varit med under detta seminarium, då kanske de gjort om och gjort rätt då det gäller inalndsvården.
Han fortsätter med att fråga hur många kontakter har vi i omvärlden? "Res mer, bygg nya relationer, ta in det nya. Det är absurt att politiker ska stå till svars om de reser för att kunskapsnavigera och relationsinventera. Dt borde vara tvärtom, att den som inte reser får stå och skämmas. Det introverta beteendet i politiken är förödande för framtiden och Sveriges konkurrenskraft. Västerbottens politiker måste UT mer, ta in mer, bli mer innovativa och ge människor utrymme att vilja växa, vara annorlunda och pröva nya alternativa lösningar. Regionala ledarskapet är oerhört viktigt att visa på att samverkan och samarbete över gränser. Kulturhuvudstadssåret Umeå 2014, borde vara detta hela regionen samarbetar kring för att nyttja den potential som det ger i ett internationellt perspektiv".
Han säger att vi ska "skapa ett intelligent samhälle istället för ett ignorant samhälle i Västerbotten. Det behöver ett nytt mindset hos oss själva, våra medborgare, våra politiker och våra företag. Det lokala måste kopplas till det globala."
Ett intressant seminarium där den snabbpratande föreläsaren gav både svar och ställde frågor där jag önskar jag kunde svara.

2 kommentarer

  1. Stefan Olofsson

    Hej,

    Du skriver inte vilket seminarium du varit på eller lämnar någon länk, mer än att det är Jan Stureson vid PWC, men det verkar definitivt ha varit ett bra och inspirationsrikt seminarium och du verkar ha tagit till dig och fattat galoppen.

    Att förstå och inse hur vi i denna lilla region sett ur ett globalt perspektiv, kan lära av andra regioner och omvärlden vad gäller nätverksbyggande och att som du skriver, koppla samman det rurala med det urbana. Att vi måste samarbeta inom regionen för att växa och bli konkurrenskraftiga, är ju helt rätt, liksom att vi behöver ett varumärke och att samarbetet är viktigt för att klara konkurrensen från ”andra i världen”.

    Det är så himla bra att du nämner just världen och att Jan Sturesson tar upp det, för som jag tycker mig uppfatta de flesta här i Umeå och Västerbotten, så tror vi att det räcker med osten och Marta, vad gäller den internationella återkopplingen. Det krävs mer än så.

    Du skriver att Jan Sturesson tog upp ”res mer, bygg nya relationer, ta in det nya”, visst, säger de flesta i Umeå regionen, det är roligt att åka ut på en studieresa men behållningen och långsiktigheten lyser med sin frånvaro. Snabbt är vi inne i kokongen och tror att vi är världsmästare på det mesta vi gör.

    Vi måste tänka större, tänka rätt och inse att det är inte vi som bedömer och avgör vad vi presterar, det är omvärlden, men vi kan lära av den och styra över våra prestationer. Men först måste vi förstå var vi befinner oss någonstans.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.