S nya flygmonopol offrar landsbygden på socialismens altare!

Jag är oroad över hur frågan om flygledning kommer att påverka de små flygplatserna. Kommer Vilhelmina kommun att få svårare att finansiera flyget? Hur ställer sig socialdemokraterna i Vilhelmina iden här frågan? centerpartiets talesperson i flygfrågor skrev igår så här i SVTDebatt:

” Genom att ge Luftfartsverket monopol på flygtrafikledning höjer S tillsammans med V och MP sant med stöd av SD kostnaderna för de små, regionala flygplatserna. Nu ställs kommunerna inför ett tydligt val – att ta pengar till flyget från andra områden, eller avveckla flygtrafiken. Inget av alternativen gynnar landsbygden, skriver Anders Åkesson (C), infrastrukturpolitisk talesperson.

I morgon samlas Socialdemokrater från Sveriges alla län – för att rösta igenom kraftigt ökade utgifter för flygplatserna i ”hemmalänet”.

Ambitionen att verkligen hela landet ska leva offras på socialismens monopolistiska altare. Dogmatiskt tänkande går före sunt förnuft när ledamöter från exempelvis Halland och Värmland reser till Stockholm och driver igenom beslut som i förlängningen hotar flygtrafiken från Halmstad och Karlstad.

Det som nu kommer att ske är att Socialdemokraterna i samarbete med Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna ger statliga Luftfartsverket monopol på flygtrafikledningen – men bara på de orter man ser som attraktiva. Man agerar så att statliga Luftfartsverket tillåts plocka russinen ur kakan som heter flygtrafikledning i Sverige.

Flygplatserna som blir över – exempelvis Pajala, Gällivare, Arvidsjaur, Kalmar och Växjö – blir i ett slag mycket mindre attraktiva att trafikleda när man inte kan inkludera dessa i ett större paket. Självklart leder detta till ökade priser för flygledningen och därmed ökade kostnader att bedriva flygplatser.

Det handlar inte om säkerhet för oss passagerare och någon kvalitativ förbättring är heller inte att vänta – Luftfartsverkets flygtrafikledning är fullt jämförbar med alternativen som i dagsläget existerar. Att hoppas på att genom ett monopol stärka Luftfartsverkets förmåga att vara effektiva är att tro för mycket, risken är snarare den motsatta.

Flygplatserna ute i landet är till största del kommunala. Nu ställs kommunerna inför ett tydligt val – att tillföra mer pengar eller avveckla flygtrafiken. Inget av alternativen gynnar orterna på landsbygden.

En omprioritering av kommunala medel till dyrare flygplatsdrift gynnar inte skola, vård och omsorg. Avsevärt högre biljettpriser är inte heller till fördel för näringsliv och turistindustrin.

Alternativet, att totalt avveckla enskilda flygplatser, kommer sannolikt att kompenseras med ökad biltrafik till orter som faktiskt har råd att erbjuda den servicen.

Det S, V, MP och Sverigedemokraterna tillsammans avser att göra är att försämra svensk landsbygds konkurrenskraft. Genom att ge Luftfartsverket monopol på flygtrafikledning förstärks urbaniseringens strömmar till storstäderna. Detta därför att:

● Det blir svårare att bedriva företag utanför storstäderna.

● Det blir svårare och dyrare att arbetspendla.

● Det blir svårare att bedriva turistindustri på din ort eftersom besökarna inte kan flyga in.

● I förlängningen blir det svårare att bo, leva och arbeta i en mindre ort och utarmningen av landsbygden kommer att eskalera.

Centerpartiet ser hela landet och vill tydligt markera det djupt olämpliga i att stödja ett monopol på flygtrafikledning. Vi tror inte på ökad centralisering till storstäder.

En fungerande transportinfrastruktur som underlättar resor till och från en ort är en mycket central del för att samhället ska utvecklas.

Därför kan vi inte stillatigande se på när riksdagsledamöter från din hemort reser till Stockholm för att motarbeta flygtrafiken i din hembygd. Det sviker därmed de egna väljarna på landsbygden.”

2 kommentarer

  1. Oscar

    All avreglering av infrastruktur, såsom Energi, Kommunikationer, Tele, Post, mm. har visat sig inte fungera i glesbygd.

    Tanken att konkurens utsätta marknaden inom transport/kommunikation är bra om tillräcklig volym finns för att flera aktörer skall operera på samma marknad.

    Tyvärr är vi för få människor (kunder), i de glest befolkade delarna av norrland, för att erbjuda tillräckligt kundnderlag till flera operatörer.

    Konkurensen blir satt ur spel, när underlaget är knappt och inte räcker till mer än en operatör.
    Staten bör ta ett störe ansvar för kommunikationerna i glest befolkade delar av landet.

    Det kan inte vara rätt att en liten och resurssvag kommun som knappt orkar med medborgarnas behov av skola vård/omsorg, ska behöva söka bidrag från staten för upprätthållande av erforderliga flygkommunikationer.

    Staten har under lång tid agerat för avveckling av befintliga järnvägskommunikatioer i norrlands inland och bör då rimligen ta ansvar, för en fungerande flygtrafik i stället.

  2. Lilian Holloway

    Tack för ett viktigt inlägg. Jag upphör nog aldrig att förvånas över det faktum att dessa riksdagspersoner har sina partikamrater i ledning i de flesta – eller samtliga – berörda kommuner i våra två nordligaste län. Partipiskan viner tydligen ner i de djupaste lägren. Eller, ännu värre: De har inte brytt sig om en lokal konsekvensanalys. Eller värst: De saknar vetskap om vad som ska ske.

Lämna ett svar till Oscar Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.