Det behövs fler laddstolpar i Södra Lappland

Agenda 2030 handlar om att sänka temperaturen på jorden. Vi fick höra vad Vilhelmina kommun gör för klimatet på måndagens gruppfullmäktige. De fordon kommunen har körs på HVO och det körs elhybridbilar i hemtjänsten. Alla fastigheter värms upp av ej fossila bränslen. Det görs nu en ny upphandling nu där det nu kommer att bli mer el. Så det kommer att behövas fler laddstolpar!

När allt fler, både kommuner och privatpersoner, väljer elbil måste också fungera att ladda sin bil. Centerpartiet vill se en satsning på 100 miljoner kronor under två år för skapa fler laddmöjligheter i hela landet och då inte minst i Södra Lappland där det är verkligt glest mellan laddmöjligheter idag.
Klimatet väntar inte. Vi måste snabbt öka takten i omställningen, bland annat genom att göra det ännu lättare för människor att välja klimatsmarta alternativ. Det ska vara lätt att göra rätt!

Försäljningen av elbilar har ökat i snabb takt, och el är för första gången det populäraste drivmedlet i Sverige. Enligt en prognos för 2022 kommer andelen laddbara bilar som säljs nationellt att stå för hela 60 procent av den totala bilförsäljningen. Nu måste infrastrukturen och laddmöjligheterna följa med i den positiva utvecklingen.

Förslag för fler laddmöjligheter i hela landet ser ut sähär:
• Gör det enklare och billigare för väg, bredbands, bostadsrättsföreningar och andra samfälligheter att installera laddmöjligheter.
• Satsa ytterligare 100 miljoner kronor under två år för att Trafikverket ska kunna förbättra laddinfrastrukturen i gles- och landsbygd, genom etableringsstöd för snabbladdstationer.
• Ge möjlighet till stöd till driften av snabbladdstationer på gles- och landsbygd.

Det sista förslaget om stöd till drift kommer att vara viktigt hos oss i Södra Lappland då det är svårt att få ekonomi för den investering som krävs. Har du funderat på ett köpa en elbil eller har du redan en? Hur fungerar det för dig isf?

En kommentar

  1. edor vilhelmina

    Det hjälper inte med ambitionen bygga offentliga laddstolpar/laddstationer när inte det finns tillräcklig kapacitet i elnätet. Se på Kittelfjäll, där fick man avbryta bygget just för detta. Likaså mellan L-sele och V-mina Uttermangården samma sak. Det är resp nätleverantör, inte Trafikverket som är orsak till varför offentliga laddstolpar inte går att sätta upp. I hemmet går det utmärkt ladda elbilen, om än inte på hög kapacitet. I städerna och främst söderut verkar inte finnas några begränsningar ur laddningssynpunkt och att sätta upp laddstationer. Men här där vi har de forsande vattnet nära varifrån strömmen kommer går det inte. Är inte det en konstig klimatpolitik eller vad man vill kalla det. Jag tror inte det kommer funka som man tänkt sig.

Lämna ett svar till edor vilhelmina Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.