Hur långt ska staten tvinga oss att köra?

Så långt det är möjligt ska samhället sträva efter att upprätthålla likvärdig service för medborgarna. Det ska vara likvärdig service oavsett var du bor i landet. På flera områden drabbas vi i glesbygd av bristande service.

Ett av dessa är när bilen ska in för besiktning. det här får vi aldrig sluta kämpa för, skrika högt och ljudligt och se till att saker och ting förändras till det bättre. I veckan skrev mina partikompisar om besiktningen, där det har blivit så svårt att kunna besikta sin bil i Tärnaområdet. Det är inte klokt att staten ska tvinga oss att köra många långa mil för att besikta en bil som staten kräver ska besiktas. Företag som kan åta sig uppgiften måste få rimliga villkor för att klara av det. Såhär får det inte gå till!

Så här skriver de:
Medborgare som äger en bil är skyldiga att inställa bilen för kontrollbesiktning. Då borde det vara en självklarhet att staten ser till att det är möjligt inom rimliga avstånd.

Bilägarna i Södra Lappland har ofta långa avstånd men när avstånden till det staten kraven blir upp mot 20 mil då är det för långt. I Tärnaby, Storumans kommun, har den mobila bilprovningen varit stängd sedan första januari 2021. De mobila enheterna användes förutom i Tärnaby, även i Arjeplog, Överkalix, Gäddede, Funäsdalen, Karesuando och Särna. Under våren presenterade kommunen och Opus bilprovning AB att en lösning var på gång. Senast 2022 skulle en mobil bilprovning vara i bruk. Det är några månader kvar innan löftet övergår till ett svek mot alla oss som lever och verkar i norra Sveriges inland och glesbygd.

Det var tvunget att ske, att Svensk bilprovning AB tog den mobila bilprovningsutrustningen ur bruk. De mobila enheterna som servade glesbygdsorterna, kom till för att vara i bruk högst åtta år och tjänstgjorde det dubbla innan de togs ur bruk för att de var utslitna och en fara för de anställda. Så det var ingen hemlighet hur detta skulle sluta. En mobilenhet är en typ Kalle Anka-husvagn som fraktas på en trailer mellan orterna och ställs ned och vecklas ut på samma plats varje gång, den står på hydrauliska ben, fullt utvecklad är den 24 meter lång och 6 meter bred. Verksamheten gick med förlust under alla år.

Centerpartiet har drivit på i frågan för att privata företag ska kunna etablera bilbesiktning. Ett stort problem för de privata företagen är att staten ställer så höga krav på både utbildning och teknisk utrustning att för få företag kan åta sig uppgiften. I glesbygd är det inte lönsamt att stå för dessa kostnader då det är för få som skulle nyttja tjänsten. Resultatet blir att det inte finns någon bilbesiktning i glesa bygder om inte staten ser till att etablera svensk bilprovning eller se till att företag får ersättning som möter upp för de kostnader det skulle innebära att etablera bilbesiktning i en redan etablerad verksamhet.

För det första är det inte säkert att det ens finns en bilverkstad. För det andra behöver en verkstad vara ackrediterad av Swedac för att utföra sådana tjänster, till exempel att utrustningen kalibreras varje månad. Återigen är faktum att kundunderlaget är mindre i glesbygd, vilket gör att sådana satsningar innebär stora kostnader i förhållande till möjliga intäkter.

Om ett fordon skulle underkännas i besiktningen och behöver göra en ombesiktning, finns det ett möjligt nära alternativ. I större orter ofta möjlighet att ”släcka tvåor” på verkstad. Men på mindre orter är det nästan omöjligt

I sommar ser vi hur köerna ringlar långa för att få en besiktningstid. Verksamheter med större fordonsflottor behöver lägga mycket tid för att planera för att besikta sina fordon i tid, för att inte drabbas av körförbud. Inte för att det är fel på fordonet, inte för att man struntat i att besiktiga fordonet, utan för att staten ställer krav på att fordon ska besiktigas och inte tar motsvarande ansvar för att det ska finnas någonstans att utföra besiktningen inom rimligt avstånd.

De långa resorna har onödig miljöpåfrestning och kostar inlandsborna och verksamhetsutövarna massor med onödig tid och pengar. Köerna bidrar till en dominoeffekt, bilar från fjällen fyller tiderna i Sorsele och Storuman och bilar i dessa orter behöver också åka iväg för att få en tid. Det behövs en förändring.

Vi kommer att fortsätta driva på i den här frågan. Det behöver bli enklare hur vi som bor i glesbygd ska kunna leva upp till det som staten kräver av oss.

Malin Svensson, Centerpartiet, Tärnaby Storuman
Jarl Folkesson, Centerpartiet Tärnaby Storuman
Annika Andersson, Centerpartiet Vilhelmina
Kristina Axelsson, Centerpartiet Sorsele
Petra Svedin, Centerpartiet Lycksele
Jon Essebro, Centerpartiet Lycksele

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.