Sveriges export kommer från norr!

12 000 miljarder investeras från Gävle och norrut det är ungefär lika mycket som Sveriges BNP på ett år. Så det är enorma pengar som ska investeras. Utmaningen är hur ska vi få fatt på folk som kan jobba i dessa investeringar? Det är en arbetskraftsbrist i samtliga branscher och i princip alla företag är i behov av att anställa.

Handelskammaren som jag fått lyssna till i veckan, jobbar med internationella handels och exportfrågor, infrastruktur och kompetensförsörjning. De gör allt de kan för att förbättra förutsättningarna för näringslivet i länet där de samarbetar med andra aktörer. I landet finns 11 handelskamrar där Västerbotten samarbetar mycket med Norrbotten. Största delen av Sveriges exportnäring kommer från dessa två län.

Finns idag 7000 företag i länet och utvecklingen går mot allt fler. Idag investeras 880 miljarder i norra Sverige. Det satsas på det nordiska batteribältet där Mo i Rana nu bygger en fabrik, Northvolt och Finland bygger även de. Transporterna blir viktigare i öst västlig riktning och kompetensförsörjningsfrågorna är lika viktiga i våra grannländer. Ett samhälle måste vara diversifierat då en ung människa byter jobb 7-8 gånger under en livstid, så det måste finnas olika arbetsgivare och olika jobb.

Handelskammaren jobbar för att inspirera unga människor att se vilka företag och vilka jobb som kommer att finnas när de ska ut i jobb. Det är så att gymnasieskolan idag inte får sökande till de program där jobben kommer att finnas. Som vård och omsorg och industri. De jobbar även med lärlingssystem som är ett sätt att komma ut i jobb i praktiska yrken. Då ligger 1/3 av utbildningstiden i ett företag.
Fråga en ung person Hur vill du försörja dig? Svara sedan hur arbetsmarknaden ser ut för just det yrket. Det är inte säkert att jobbet finns. Den unga personen måste få veta vilka möjligheter som finns.

Regionens politiker måste påverka sina partikompisar att förstå hur det ser ut i norr, att satsningar behövs i infrastruktur, kommunikation och att skapa attraktivitet för människor i andra länder att komma hit.

Trenden är att svenska ungdomar får ett ökat intresse för norra Sverige, det kanske vi till viss del kan tacka varumärket Norrland och Hooja för!!! Eller vad tror du?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.