Män får ta Körkort vid 25

Har med förskräckelse hört till diskussionen om körkortsåldern borde höjas till 25 år. Detta då unga är överrepresenterade i olycksstatistiken. Men sanningen är att det är unga män som är överrepresenterade i denna statistik. Så då borde väl resonemanget vara att män inte ska få ta körkort förrän de är 25!

De unga kvinnorna som klarar av att köra bil bättre ska väl inte straffas för att unga män inte kan hantera en bil!

15 kommentarer

  1. Maja Larsson

    Kan vi också få fram diskussionen om de FÖR gamla som finns i trafiken, de som knappt ser nåt? Och tror att trafikreglerna från 1925 fortfarande funkar?

    Diskussionerna är väl bra iofs. Jag har inget emot varken gamla eller unga. Men kanske måste vi istället se över kör-undervisningen?

  2. nisse

    Hej

    Blir mest trött……
    Är 35 år tog körkort när jag var 18 år har inte orsakat någon olycka ännu. Men jag uppfattar med ditt resonemang att det är ok att jag skulle blivit straffad för att jag var en ung man.

    Har inte koll på olycksstatistiken och kommer inte att gräva i den, men olyckor händer även för unga kvinnor vad göra åt det?

  3. Steppe

    Sorry, men nu är du väl ändå ute och cyklar?

    Du säger att man inte borde straffa unga kvinnor för att unga män är överrepresenterade i olycksstatistik, men tycker att det är okej att man ska straffa unga män som är duktiga förare för att ANDRA unga män hamnar i olyckor?

    Var är logiken?

  4. Petter

    Sanningen är att de flesta unga män kör ansvarsfullt precis som unga kvinnor.

    ”för att unga män inte kan hantera en bil!”
    Jag hoppas att du slant med fingrarna på tangentbordet idag. Eller har du för vana att dra alla över en kam?

  5. Leif

    helt rätt, vi skall inte vara rädda att ”peka ut” vissa grupper som är överrepresenterade i vissa sammanhang.

  6. Göran Jonzon

    Nu gör du mig besviken Maria!
    Visst är det beklämmande att höra och läsa de som rekommenderar kollektiv bestraffning för att en del saknar mognad och respekt.
    Att då straffa flickor för vad pojkar tar sig för vore fullständigt förkastligt.
    Men du rekommenderar tydligen kollektiv bestraffning av pojkar ?!?
    Har du verkligen tänkt igenom saken tillräckligt?

  7. Daniel

    Det var det löjligaste jag har hört kollektiv bestraffning, Ska det höjas så ska det höjas för alla i dagen JÄMNSTÄLLDA Sverige.

  8. peter

    Solklart fall av könsdiskriminering?

    ”Du har fötts med penis, du får inte ta körkort före 25 års ålder.”

    Bra tänkt där…not.

  9. Maria Kristoffersson

    Bra att många reagerar! Jag ville Uppmärksamma att vi allt för ofta säger UNGA utan att dela upp i unga män och unga kvinnor. Det blir så fel om man inre delar upp utifrån kön i statistik, Den blir inte sann.

    Jag tycker inte man ska höja körkortsåldern. Jag tycker att det ska vara tuffare straff för de som missköter sig.

    problemet i trafiken hänger samman med en värdegrund som vissa unga män står för idag. Där det egna ansvaret är otydligt och det är nånannanismen som rådet, dvs att det är någon annan som ska ta ansvar.

  10. Marcus

    Jag brukar inte kommentera sådana här inlägg i vanliga fall, men det här tycker jag tillhör ett av de dummaste jag läst.

    Det stämmer att unga män är överrepresenterade i statistiken när det gäller buskörning. Men att sedan föreslå att samtliga unga män kollektivt ska bestraffas för att några få inte sköter sig, visar väl mer på din inställning gentemot unga män än din kunskap om hur man skapar ett rättvist rättssamhälle.

    Med din logik bör vi också dela upp körkortsåldrarna på olika orter i Sverige. I förhållande till invånarantalet är buskörningarna betydligt högre i glesbygdskommuner än i större städer, vilket troligen beror på att ungdomar som bor i glesbygdskommuner är mer motorintresserade, har mindre utbildning och att det finns brist på andra saker att ägna sig åt på fritiden. Ett förslag vore därför att höja körkortsåldrarna till 25 i Vilhelmina, 20 i Umeå och behålla 18 i Stockholm. Fundera på hur en sådan förändring skulle slå mot din kommun! Att centerpartiet inte längre värnar om glesbygden visste jag redan, men du visar det svart på vitt i ditt inlägg. Att bo i en glesbygdskommun utan att ha tillgång till körkort blir som att sitta i ett socialt fängelse och kommer troligen leda till mer skadegörelse och oroligheter i samhället. Tänk om man någon gång kunde få höra ett förslag från en politiker som lyckats tänka längre än dit näsan räcker…

    Jag är själv 25 år och har aldrig buskört eller begått något brott. Tyvärr bor jag nu i Västerbottens inland, då jag efter 5 års studier fått jobb här, kommer dock att flytta så snart jobbmöjlighet dyker upp på annat håll. Anledning: Finns inget fritidsutbud här om man inte gillar motorer och knappt något socialt umgänge som delar ens intressen (då de flesta bara gillar just motorer). Kvinnorna är för det mesta korkade, feta, obildade och har lärt sig att sära på benen innan de kan läsa. De kvinnor som har något driv/framtidsanda ser till att ta sig härifrån…

  11. Trettifyra -åring i trafiken.

    Rent statistiskt är resonemanget fullt logiskt. Men betänk att många arbeten kräver körkort i dagens läge. Och följer man statistiken för akademiska studier så är det störst andel kvinnor vid lärosätena under tjugofemårs ålder. Det betyder att körkortslösa unga män under tjugofem är satta i arbetslösheten. Sen ska ju statistik läsas med ett helikopter perspektiv och sättas i stora sammanhang. Om körkortsåldern höjs..så borde det statistiskt finnas fler män över tjugofem i singelolyckor om körkortsåldern höjs. Jag hävdar att erfarenhet bakom ratten ger en större riskmedvetenhet.

  12. Roger Kvarnström

    Det behövs inte höjas körkorts åldern. Men det behövs fler Poliser som ser till att vi beter oss i trafiken.
    Det finns bara 600 trafik poliser i landet vilket innebär att risken att åka dit om man kör vårdlöst är nästa obefintlig.

  13. Håkan Rombe

    Du har alldeles rätt i det du skriver om ”kollektiv bestraffning” av kvinnorna. Dessutom kollektivbestraffas en stor andel av männen som faktiskt kan bete sig hänsynsfullt och begåvat i trafiken även efter 18-årsåldern. Det enda raka är att utnyttja GPS-teknik för övervakning av unga manliga förare.Tekniken finns och är dessutom billig. Överskrids gällande hastighetsgränser ryker lappen för förare under 25 år. Samma teknik borde dessutom användas i alla bilar och mc som en ”vägtrafikens svarta låda”. Händer en olycka kan fartens betydelse bevisas vilket inte är fallet nu. Försäkringsbolagens statistik över olycksorsaker bortser helt, till 100%, från den betydelsefullaste orsaken till olyckor = för hög hastighet efter skyltar och övriga förhållanden. Statistiken över olycksorsaker är alltså ren verklighetsförfalskning!

  14. Maria N

    Tyvärr har Sverige blivit ett bilfientligt land, nåt som yttterligare kommer att öka utflyttning från glesbygd. För det första, är det orimliga skatter på drivmedel, för det andra kommer hela tiden nya regler som försvårar och för det tredje, är det så härd kontroll på oss bilister, genom exempelvis fartkameror. Inom kort, är det endast en minoriter som har körkort, och alltså kan vara bosatt i Västerbottens inland, med dessa avstånd och svaga bussförbindelser,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.