Skippa tomgångskörningen

I DN skriver man idag om ett av Umeås taxibolag, Taxi Direkt, som ett gott exempel när det gäller att minska bränsleförbrukning och utsläpp. Bara genom att sluta med tomgångskörningen när man hämtar och släpper av kunder har gett stora resultat. Den taxichaufför som intervjuas hade fått ned sin bensinförbrukning med hela 14% medan snittet var 5%. Det är avsevärda besparingar och blir därmed en vinst för såväl miljön som företagets ekonomi.

Hatten av för ett synnerligen gott exempel i Umeå!

I övrigt så noterar jag att även socialdemokraterna i Västerbotten skyller alla sina opinionsproblem på LO och dess ordförande Wanja Lundby-Wedin. Men är det inte att göra saker och ting lite väl enkelt för sig? Mona Sahlins förtroenderas inleddes ju betydligt tidigare?..

En kommentar

  1. TC

    Umeå är en av få städer som ännu inte miljöanpåassat lokaltrafiken för bussarna är fortfarande inte bigasbussar som drivs på biogas som producerats ur lokalt avfall och de är definitivt inte trådbussar.
    Om bara några få år, max 5, så bör politikerna ta sitt ansvar och då totalförbjuda allt annat än eldrift i tätortstrafik medan de då dominerande pluginhybriderna kan slå på sina förbränningsmotorer på landsbygden. Plugihybrider kan laddas via helt vanliga uttag så politikerna måste även se till att det kommunala Bostadens alla parkeringsplatser har ett låsbart jordat vanligt eluttag med en egen elräkning kopplad specifikt till det uttaget så att även de som bor i Bostadens hyreshus kan lassa sina pluginhybrider under natten.
    Etano9 har bevisats vara ett miljöskadligare bränsle än till och med de fossila bränslena så Umeå kommun ska definitivt inte satsa skattepengar på etanol. Tyvärr så är jordbruks och skogsindustrin tillsammans en mäktigare och mer svårbekämpad lobbyorganisation än till och med den mäktiga oljeindustrin.
    Umeå kommun bör se till att det byggs många, jättemånga, vertikala vindkraftverk på taken till flerbostadshusen, detta ska exempelvis Malmö göra och i Holland sker det redan idag.
    Jag utgår ifrån att alla Umeås taxibilar är miljöbilar redan idag, även om etanolbilar är miljöskadligare än bensinbilar så visar de att taxiföretagen i alla fall försöker vara miljövänliga även om de precis som en majoritet av svenskarna tyvärr grundlurats när de tror att etanol är ett miljövänligt bränsle, och att de alla kommer att bytas ut till pluginhybrider inom 5 år.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.